Er is weer een schuifjes-horloge klaar: de rolex oyster imperial chronometer. Een piepklein herenhorloge van ca 29,5mm excl kroon met rolex 10,5H in met kapotte schroeftube en niet lopend. Hij dateert uit 1941. Het gaat hierover:
Ik had dit horloge al afgeschreven want een tube met schroefdraad vervangen voor zo een oude rolex, nee niet mijn pakkie an. Geïnformeerd bij de rolex winkels, zij wilden niet vervangen tenzij zij ook de revisie en het onderhoud van het horloge mochten doen. Ik was niet bereid revisie en onderhoud door een ander te laten doen, dus horloge was eigenlijk zo goed als afgeschreven. En toen kwam @Coosc met hulp op de proppen, Coos gaf me echt een schop onder de kont om dit horloge toch niet zomaar ineens af te schrijven owv de tube. De tube was totaal afgesleten, de kroon kon er niet meer op gedraaid worden.
Na wat heen en weer gemail, beslist om er toch aan te beginnen. Ik de mechaniek en nadien - altijd even kijken of we het ding nog een beetje deftig aan de praat krijgen voor we iemand anders met de tube-opdracht gaan lastig vallen - heeft iemand anders de tube vervangen door een correcte tube met scherpe draad
Dus uiteen dat ding en ik ben een foto van alles in de pot vergeten, dus we starten gelijk met de opbouw
Dekplaten en veer montage
We gaan verder met het raderwerk
Om dan naar de voorkant te gaan
Nu kan de balans erin en gaan we tussentijds timen. Let vooral op de zwanenhals fijnafstelling, in praktisch alle rolexen met deze mechaniek gaat het over de versie zonder zwanenhals fijnafstelling. Natuurlijk op die hun plaat staat niet imperial maar royal
op wiki heeft iemand de moeite genomen er een kort artikeltje aan te wijden, bedankt aan @Jenneke om er me attent op te maken
Datei:Rolex 710 Werkansicht.jpg – Watch-Wiki
ter vergelijking dit is de royal versie (prentjes van het net), geen zwanenhals fijnafstelling, al weet ik niet of de royal vs imerial aanduiding daar daadwerkelijk wat mee te maken heeft, t viel gewoon op dat die met royal of enkel maar oyster erop al dan niet gevolgd door chronometer geen zwanenhals fijnafstelling hadden
in elk geval de tussentijdse timing van onze keizerlijke piepkleine rolex gaf dit:
dat ziet er echt wel deftig uit en ondanks alle adviezen om van de beat error af te blijven is die toch nog aangepast. 1,9 is te veel, het moet onder 1,0 en in t slechtste geval op 1,0 of 1.1. Het kleine positionele verschil ligt aan het niet gelijkmatig uitgedraaid zijn van de timingschroeven op de balansband. Daar is nog iets aan gewerkt en dat ziet er in mijn bescheiden opinie nu toch wel echt dik in orde uit, al is bij het terugplaatsen in de kast wel terug een iets positioneel verschil ontstaan, zal je bij de eindtiming zien.
En dan kan alles de kast in, die kwam vanmiddag toe en de tube ziet er nu zo uit
tegenover dit
Hup wijzerplaat en wijzers erop en dan kan alles de kast in. aan de kast is niets gebeurd afgezien van even de ultrason in gevolgd door een lichte behandeling met een cape cod doekje. Het schroefdeksel is terug gebrusht want er zat een dikke schaar, die nu na het terug brushen iets minder opvallend is, op, maar verders niets aan de kast gedaan
Bandje erop, gesp wisselen tegen de juiste kleur en dan is dit het eindresultaat
Aan mijn pols toch wel heel erg klein met net niet 30mm excl kroon. De eindtiming na het in de kast plaatsen. Dat positioneel verschil blijft zitten, 40 seconden nog willen corrigeren is vragen om problemen en die willen we niet
Zo deze beauty van 84 jaar oud mag nu mooi gaan wezen om mijn pols en wanneer niet gedragen bij zijn neef uit de rolex familie - de marconi prima - gaan vertoeven
prentjes om de pols
Zo de afgeschreven Rolex Oyster Imperial Chronometer is weer alive and kicking en erg leuk om aan de verzameling toe te voegen. Nogmaals heel erg veel dank aan @Coosc voor de schop onder de kont en ook heel erg veel dank aan de man die de tube gefikst heeft.
In de schuifjes zitten nog wel wat afgeschreven dingetjes die vroeg of laat aan de beurt gaan komen - een seiko pepsi chrono, gewone seiko chrono, jaeger wekkertje, jaeger zakhorlogechrono, etc. … maar nu - lees: aankomende week of de week nadien - gaan we eerst de rommelmarkt lip voor @Lexaf onder handen nemen en eindigen doen we met nog een paar allerlaatste prentjes van onze keizerlijke rolex om de pols op dit eigenste moment
that’s all folks, tot een volgende keer maar weer.
!!! Watches we love Watches !!!