Rolex Oyster Imperial Chronometer: serieuze mond vol voor een piepklein herenhorloge

Er is weer een schuifjes-horloge klaar: de rolex oyster imperial chronometer. Een piepklein herenhorloge van ca 29,5mm excl kroon met rolex 10,5H in met kapotte schroeftube en niet lopend. Hij dateert uit 1941. Het gaat hierover:

Ik had dit horloge al afgeschreven want een tube met schroefdraad vervangen voor zo een oude rolex, nee niet mijn pakkie an. Geïnformeerd bij de rolex winkels, zij wilden niet vervangen tenzij zij ook de revisie en het onderhoud van het horloge mochten doen. Ik was niet bereid revisie en onderhoud door een ander te laten doen, dus horloge was eigenlijk zo goed als afgeschreven. En toen kwam @Coosc met hulp op de proppen, Coos gaf me echt een schop onder de kont om dit horloge toch niet zomaar ineens af te schrijven owv de tube. De tube was totaal afgesleten, de kroon kon er niet meer op gedraaid worden.

Na wat heen en weer gemail, beslist om er toch aan te beginnen. Ik de mechaniek en nadien - altijd even kijken of we het ding nog een beetje deftig aan de praat krijgen voor we iemand anders met de tube-opdracht gaan lastig vallen - heeft iemand anders de tube vervangen door een correcte tube met scherpe draad

Dus uiteen dat ding en ik ben een foto van alles in de pot vergeten, dus we starten gelijk met de opbouw

Dekplaten en veer montage

We gaan verder met het raderwerk

Om dan naar de voorkant te gaan

Nu kan de balans erin en gaan we tussentijds timen. Let vooral op de zwanenhals fijnafstelling, in praktisch alle rolexen met deze mechaniek gaat het over de versie zonder zwanenhals fijnafstelling. Natuurlijk op die hun plaat staat niet imperial maar royal :rofl: :rofl: :rofl:

op wiki heeft iemand de moeite genomen er een kort artikeltje aan te wijden, bedankt aan @Jenneke om er me attent op te maken

Datei:Rolex 710 Werkansicht.jpg – Watch-Wiki

ter vergelijking dit is de royal versie (prentjes van het net), geen zwanenhals fijnafstelling, al weet ik niet of de royal vs imerial aanduiding daar daadwerkelijk wat mee te maken heeft, t viel gewoon op dat die met royal of enkel maar oyster erop al dan niet gevolgd door chronometer geen zwanenhals fijnafstelling hadden

Schermopname (28)
Schermopname (24)

in elk geval de tussentijdse timing van onze keizerlijke piepkleine rolex gaf dit:

dat ziet er echt wel deftig uit en ondanks alle adviezen om van de beat error af te blijven is die toch nog aangepast. 1,9 is te veel, het moet onder 1,0 en in t slechtste geval op 1,0 of 1.1. Het kleine positionele verschil ligt aan het niet gelijkmatig uitgedraaid zijn van de timingschroeven op de balansband. Daar is nog iets aan gewerkt en dat ziet er in mijn bescheiden opinie nu toch wel echt dik in orde uit, al is bij het terugplaatsen in de kast wel terug een iets positioneel verschil ontstaan, zal je bij de eindtiming zien.

En dan kan alles de kast in, die kwam vanmiddag toe en de tube ziet er nu zo uit

tegenover dit

Hup wijzerplaat en wijzers erop en dan kan alles de kast in. aan de kast is niets gebeurd afgezien van even de ultrason in gevolgd door een lichte behandeling met een cape cod doekje. Het schroefdeksel is terug gebrusht want er zat een dikke schaar, die nu na het terug brushen iets minder opvallend is, op, maar verders niets aan de kast gedaan

Bandje erop, gesp wisselen tegen de juiste kleur en dan is dit het eindresultaat

Aan mijn pols toch wel heel erg klein met net niet 30mm excl kroon. De eindtiming na het in de kast plaatsen. Dat positioneel verschil blijft zitten, 40 seconden nog willen corrigeren is vragen om problemen en die willen we niet :rofl: :rofl: :rofl:

Zo deze beauty van 84 jaar oud mag nu mooi gaan wezen om mijn pols en wanneer niet gedragen bij zijn neef uit de rolex familie - de marconi prima - gaan vertoeven

prentjes om de pols

Zo de afgeschreven Rolex Oyster Imperial Chronometer is weer alive and kicking en erg leuk om aan de verzameling toe te voegen. Nogmaals heel erg veel dank aan @Coosc voor de schop onder de kont en ook heel erg veel dank aan de man die de tube gefikst heeft.

In de schuifjes zitten nog wel wat afgeschreven dingetjes die vroeg of laat aan de beurt gaan komen - een seiko pepsi chrono, gewone seiko chrono, jaeger wekkertje, jaeger zakhorlogechrono, etc. … maar nu - lees: aankomende week of de week nadien - gaan we eerst de rommelmarkt lip voor @Lexaf onder handen nemen en eindigen doen we met nog een paar allerlaatste prentjes van onze keizerlijke rolex om de pols op dit eigenste moment

20250509_154330

that’s all folks, tot een volgende keer maar weer.

!!! Watches we love Watches !!!

76 likes

Zeer gaaf weer. Dat uurwerkje ziet er mooi uit. :ok_hand:

1 like

Mooi horloge. Het valt me wel op dat je de wijzerplaat en wijzers met flink wat radium open en bloot op de werkbank hebt liggen. Ieder mag natuurlijk zijn eigen afwegingen maken, maar ik hoop toch dat je daarvoor in het vervolg voorzorgsmaatregelen neemt.

dankjewel

dat is in mijn opinie een overroepen hype, in de horlogemakersschool werden we erop attent gemaakt er niet aan te gaan lekken, er niet van te eten en na het klaar zijn de werkbank een keer af te vegen. Een wijzerplaat en wijzers gaan plaatsen onder een stolp met 2 gaten in voor je armen, nee toch maar niet …

de dames die er 100 geleden ziek van werden, waren de dames die de radium plaatsten en dag in dag uit aan hun verborsteltje waarmee ze de radium plaatsten zaten te lekken om een fijn puntje te krijgen. ik heb nog nooit aan een wijzer of wijzerplaat gelekt :rofl: :rofl: :rofl:

dus ieder doet er mee wat ie wil en speciale voorzorgen afgezien van niet lekken en niet eten gaan er hier toch niet komen.

8 likes

Heel veel draagplezier van je eerste Rolex straks wil je niet anders meer😀

1 like

Dat is toch maar mooi weer geklaard :ok_hand:

1 like

afgeschreven horloges terug leven inblazen moet toch een goed gevoel geven :ok_hand:
ook dit keer weer een mooi verslag :+1:

1 like

Weer een erg goed resultaat en een mooie reportage.
Heeft er nu iemand een geheel nieuwe tube gedraaid ?

1 like

Heel leuk om dit verslag te lezen en ook erg veel respect voor je vaardigheden en geduld om dit in goede banen te leiden!

1 like

Mooi werk :sunglasses:

1 like

Prachtig horloge/vakwerk!

1 like

Chapeau, mooie reportage!

1 like

nee vervangen met een origineel

2 likes

mmmh dat denk ik niet, ik begrijp niet waar al die fuss mbt rolex over gaat, ik vind er nu niet bepaald iets specialers aan dan bv de technos signal die ik op rechts nu om heb en om eerlijk te zijn vind ik het formaat van de technos toch net iets beter op mijn 17cm pols dan de rolex :rofl: :rofl: :rofl:

Al zal ik niet “nee” zeggen als deze in de 34mm versie voorbij zou komen en er budget voor is

5 likes

Knap werk!! Toch moedig dat je de uitdaging bent aangegaan, het resultaat mag er zijn.

1 like

een heel goed gevoel. Het is fijn om te zien dat na een uurtje zwoegen het horloge werkt en in al zijn glorie van weleer hersteld is. dat geeft zoveel voldoening, ik kan ook geen woorden bedenken om die voldoening te omschrijven. Altijd is hier gestreefd naar oude “troep” te herstellen naar of zo dicht mogelijk tegen de normen die hedentendage gelden en meestal lukt dat ook, soms niet als t echt dik afgeleefde zooi was. Als je dan ook nog zo een prachtige wijzerplaat hebt die niet te erg geraakt is door de tand des tijds en de kast is terug vol blinkend, ja dat is onbeschrijfelijk dat gevoel dat je dan overmeestert als je het horloge om je pols aanschouwt. En even voor de duidelijkheid dat hebben wij met elk horloge dat we herstelden, t is niet omdat er rolex op staat dat de voldoening nog groter is, al moet ik toegeven dat het onze eerste rolex is en misschien daarom net iets specialer als de derde technos signal die ik afwerkte :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: maar even speciaal als de eerste technos signal die ik klaar maakte om mooi te wezen rond mijn pols :slight_smile:

4 likes

Wat een toewijding om dit uurwerk weer zo aan de praat te krijgen.
Dankjewel voor het uitgebreide verslag en de mooie foto’s.
Ectt vakwerk.

1 like

Wat een mooi werk en dikke complimenten voor @Coosc ook! Dit is oprecht een mooie stijlvolle Rolex voor dames :face_with_peeking_eye:.

Erg cool!!

1 like

Geweldig fijn dat jullie toch nog zo nu en dan de verrijzenis van een pareltje tonen. Schitterend werk weer!!! Door het zien van zulke mooie uurwerken snap ik de Rolex drang wel ergens!

Prachtig om te lezen en zien.

Weer als nieuw :wink:

Ik heb wel een vraag over de lume, dit zal nog wel radium zijn, ben je daar dan extra voorzichtig mee? Met demonteren en assembleren?