Pontiac Hydrolica 3 Automaat

BESTE LEDEN
Vandaag in Belgie in W.Vlaanderen mijn eerste rommelmarkt bezocht en vind toch wel deze Hydrolica3

Was in een zeer vuile staat doch ik kon het niet nalaten deze te kopen gezien de zeer lage prijs. En hij werkt toch wel zeker . Deze komt er nu bij in mijn Pontiac verzameling. Ik weet dat dit type kast moeilijk is open te krijgen en te sluiten.
zijn er mensen die weten welk kaliber dit is ? Dan hoor ik het graag .

9 likes

Geen enkel idee, ziet er nog wel heel netjes uit zo op het eerste gezicht! :+1: veel plezier der van

Waarschijnlijk een ETA 2783

Ik heb er verder geen verstand van maar leuke vondst!

Ik heb thuis dezelfde maar ben deze week niet thuis. Help me er volgende week aan denken. maar denk ook een ETA

Het is niet automatic maar Memomatic in de dial Onder Hydrolica staat geen stip
Op de achterkant staat gebogen geschreven Pontiac(met langs weerszijden ervan de Pontiac ster )
En onder Pontiac in een rechte lijn staat : Hydrolica

En eveneens op de achterzijde , onderkant (doch niet leesbaar op foto en zelfs niet te zien)
Met vergrootglas te zien : 25131P

Memomatic was de naam voor de Pontiac horloges met een automatisch werk met datum.

De eerste twee cijfers van het modelnummer tonen dat het een kast is met een galvanisch opgebrachte laag.
In dit geval Profectus (vandaar de P) en dat het horloge een automatisch werk met datum heeft.

Hele gave vondst. Veel plezier ermee :wink::ok_hand:t3:

Maurice ; ik heb het horloge open gekregen met een toestelletje en met de persje terug dicht.
Je hebt gelijk Eta 2783 

Het horloge werkt perfect na opwinden zijn 45 uren maar nu begrijp ik waarom ik bij bewegen de automaat niet hoorde .En jullie zullen het ook begrijpen wanneer je de foto ziet .
Dit wilde ik jullie nog even tonen .
Met vr gr Roland

2 likes

Maurits, ik kom hier nu deze term “Profectus” tegen in relatie met een Pontiac horloge.
Onlangs heb ik een vintage Union Ancre verworven waar achter op de caseback ook Profectus staat.
Ik dacht dat het misschien de modelnaam van het horloge zou zijn, maar nu jij hier Profectus noemt in combinatie met een Pontiac, denk ik dat het misschien toch iets anders aanduidt. Kun jij me op weg helpen met de betekenis van die term in relatie met de horlogewereld?
Normaal gesproken is Profectus een Potjes- Kerklatijn woord dat ‘Vooruitgang’ betekent.

profectus in Nederlands - Latijn-Nederlands Woordenboek | Glosbe

Mijn recent verworven Union Ancre met AS 1686 uurwerk en de term ‘Profectus’ op de caseback.

1 like

Ik heb advertenties van 1969 tot 1973 waarin bij sommige modellen Profectus als alternatief voor chroom en doublé genoemd wordt.

Er was o.a. een bedrijf in Biel die dat laagje aanbracht
grafik
Waaruit het precies bestond weet ik niet.
Het schijnt “harder” dan chroom te zijn. maar het is niet lang gebruikt. Misschien bevatte het teveel nikkel?
Het is mogelijk dat mijnheer Jungen het woord gebruikt heeft om de vooruitgang tov chroom te benadrukken.
Ik heb de FH onlangs een mail gestuurd en om inlichtingen gevraagd, maar ze zijn ofwel met vacantie ofwel 

Edit
Ik wist dat ik nog een advertentie had en dat ik dat met nikkel ergens gezien had.
En er staat ook dat het harder is dan alle andere galvanische lagen.

Nouvel alliage étain nickel, dwz nieuwe legering tin-nikkel.

Beide bedrijven bestaan niet meer.
Jean Jungen is rond 2004 geliquideerd. Huguenin is er in 1968 mee opgehouden.

4 likes

Dank je wel Maurits. Altijd weer verbazingwekkend over hoeveel gegevens en documentatie jij blijkt te beschikken!
Ik begrijp dat het een legering van chroom-nikkel met tin zou zijn die harder is dan het chroom dat normaal werd gebruikt om (messing?) horlogekasten te galvaniseren.
Voor mijn Union Ancre ‘Profectus’ heeft het niet veel geholpen, aan het kastje te zien. De slijtage aan de zijkanten en de lugs is net zo groot als bij elk ander intensief gebruikt horloge met een verchroomde messing kast.
De caseback ziet er beter uit uit, maar dat is, volgens de inscriptie aan de binnenkant dan ook ‘gewoon’ roestvrij staal

Alles bij elkaar nog niet echt slecht natuurlijk voor een horloge uit ca. 1960!

Het op de rommelmarkt gescoorde Pontiac horloge van @Roland61 is qua vormgeving wat moderner (jaren '70?) en daar heeft de chroom-nikkel / profectus galvaniseringslaag de tijd wat beter doorstaan, zo te zien.
image

1 like

Inderdaad, daar ontbreekt de complete automaatmodule. Moet overigens nog best te vinden zijn voor zo’n eta.

1 like

Ik heb al gezocht maar een compleet werkje kost al vlug rond de 80 euro .
En de volledige module afzonderlijk vinden zou wel toeval zijn ?

Maar ik heb liefhebberij in rommelmarkt bezoeken en wie weet kom ik nog een memomatic tegen ?

Memomatic is de aanduiding voor een automaat met datum, maar zegt niets over het gebruikte kaliber.

Je ziet ze wel eens langs komen. Maar helaas wel vaak met een ander merk erop gegraveerd.

Hier een eta 2772 voor onderdelen , automaatbrug is hetzelfde als van een 2783

Hier kun je zien welke eta uurwerken bij dezelfde familie horen:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&ETA_2783

Ik heb nog wel een compleet uurwerk liggen hoor en vraag er €20 voor dus als je er een nodig hebt let me know.

Ik heb net bericht gekregen van de Fédération HorlogÚre Suisse.

Pour faire suite Ă  votre demande du 20 juillet dernier, je reviens vers vous au sujet des revĂȘtements Profectus. Malheureusement, nous n’avons pas connaissance de leur composition et n’avons pas trouvĂ© quelqu’un capable de rĂ©pondre Ă  ce sujet.

Zij weten ook niet waar de Profectus laag uit bestaat en raden me aan het in een laboratorium te laten analyseren. :joy: :rofl: Dat is het me eerlijk gezegd niet waard. Ik kijk wel of ik nog een oldtimer vind die ooit bij zo een bedrijf gewerkt heeft.

Affaire à suivre 

4 likes

:grinning: :sparkling_heart: :innocent:

Beste, je kunt gekkehuus beter even een persoonlijk bericht sturen (klik op zijn gebruikersnaam) en je openbare bericht verwijderen. Nu staat je e-mail te grabbel op het www.