NA: Rolex Datejust

Nu was ik al een tijdje op zoek naar een mooi horloge met een mooie zwarte wijzerplaat.
Ik heb al diverse opties bekeken en hier en daar wat gepast, maar er zat niets bij wat mij het gewenste gevoel gaf.

De zoektocht was niet hele actief, maar bij gelegenheid loop ik hier en daar naar binnen.

Zo ook afgelopen zaterdag. Primair, samen met mijn 11 jarige dochter, de stad in om een horloge voor ‘reparatie’ weg te brengen (end of life cyclus zichtbaar).
Vervolgens liepen we ‘toevallig’ langs de Rolex/Cartier winkel, waar een Datejust, staal op staal, met zwarte wijzerplaat in de etalage lag. Deze werd vergezeld van het bekende (of misschien al beruchte) bordje met de tekst ‘Exhibition Only’. Desalniettemin besloot ik naar binnen te gaan om toch maar even te passen. Bij het passen werd de tekst van het bordje nog even benadrukt.
Vervolgens werd gevraagd of ik specifiek naar dit model op zoek was.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen (maar dat heb ik daar toen niet gedaan) dat gedachten wel eens uit zijn gegaan naar een stalen Datejust of Oyster Perpetual, met die beperking, puur of vooral vanwege de prijs die ermee gemoeid is. Immers, dat is toch al een smak geld en overstijgt al ieder horloge dat ik in de collectie heb zitten.
Mijn antwoord was dat ik al eerder (toen samen met @Marcel_M ) een Datejust heb gepast en dat die mij wel aansprak. Maar dat ik thans uitkijk naar een mooi horloge met een zwarte wijzerplaat, op een stalen band. Die laatste voorwaarde is dan bewust zo verwoord en daarmee ook weer deels financieel ingegeven, als we het hebben over (courantere) Rolex(modellen) en aanverwante merken.

De vriendelijke dame gaf aan een aantal andere modellen aan te willen voeren, om een wat bredere scope te creëren, waar ik uiteraard mee instemde. Mijn dochter vermaakte zich ondertussen met de appelsap en de koekjes in de vorm van een schaap.
Aan de tafel naast ons werd net een Rolex verkocht aan een klant die er al zat toen wij binnen kwamen, wat bij mij de gedachte opriep dat ik het wel kon vergeten vandaag (als er al een poging tot koop zou willen worden gedaan), gezien de verhalen over de zeer beperkte beschikbaarheid en de eigen ervaring daarin bij eerdere bezoeken en het passen van wat modellen (Datejust en OP).

Op tafel kwam vervolgens een Explorer in 36 mm, waarbij werd opgemerkt dat die beschikbaar was. Echter 36 mm vind ik niet geschikt, dus die heb ik direct afgewezen. Er werd wel een 40 mm bij gepakt, maar niet beschikbaar. Wel gepast uiteraard en niet verkeerd!
Wel beschikbaar was een Airking, die eveneens op tafel kwam, echter de indeling van de cijfers spreekt mij daarbij niet aan. Daar ga ik denk ik niet aan wennen, mogelijk tot irritatie aan toe. Heel jammer, want verder vind ik hem zeer geschikt. Derhalve heb ook ook die afgewezen.
Niet op tafel is gekomen een Explorer 2, ondanks de beschikbaarheid, omdat daar ook niet mijn voorkeur naar uitgaat.

De dame vroeg toen of ik wel eens aan edelmetaal heb gedacht, waarop ik aangaf er wel eens aan te hebben gedacht maar de prijsstelling dan ook wel direct van een andere orde is.
Daar kwam dan als eerste een Datejust, two-tone rolesor, geelgouden fluted bezel en uiteraard een zwarte wijzerplaat. Oef! Daar ligt wel wat. Om de pols en even voor de spiegel kijken. Ja, prachtig…maar wel wat bling…
Vervolgens een Datejust met everose smooth bezel, two-tone everose rolesor, chocoladebruine plaat met diamanten markers. Dat misstond ook zeker niet, maar is geen zwarte plaat. Dus deze viel buiten de zoekopdracht.

Toch weer terug naar de two-tone Datejust. Echt wel mooi. Dan komt de mededeling dat ook die beschikbaar is. Even een ander model bekijken met jubilee en dan concluderen dat de rolesor minder bling is dan de jubliee. Dan is het eigenlijk alleen nog de fluted die de bling veroorzaakt en dan komt de gedachte dat daar wel aan te wennen valt, sterker nog, dat dat het horloge maakt tot wat het is!
Oke, beschikbaar dus…maar totaal niet waar ik rekening mee hield toen ik de vanochtend de deur uit ging… daar was alle begrip voor en voorgesteld werd om het horloge een paar dagen te reserveren om er eens over na te denken. Hier stemde ik mee in, maar eerlijk gezegd wist ik al vrij zeker dat ik niet die dagen nodig zou hebben.

Vriendelijk bedankt voor de service en gastvrijheid, hebben wij de winkel verlaten en zijn de stad ingegaan. Al wandelend contact gelegd met vrouwlief en het aanbod daar kenbaar gemaakt, voorzien van wat (best slechte) foto’s. Die reageerde direct enthousiast. Even wat gegeten, direct het www op gedoken om mij verder te verdiepen. Daarvan nog wat dingen met mijn vrouw gedeeld en over tot de orde van de dag.

Mijn dochter had een aantal winkels op haar lijstje staan die zij perse wilde bezoeken die dag, dus op pad. Natuurlijk gingen mijn gedachten allerlei kanten op, met eenzelfde eindbestemming. Je hebt een hobby of niet…ook al loopt het wel wat uit de klauwen op deze wijze.
Maar de knoop werd al dolende door het centrum doorgehakt.
Nu ben ik ook maar een simpele ziel en kent mijn bankinstelling mij diverse beperkingen toe met betrekking tot de besteding van mijn eigen geld. Dus er moest wel het één en ander geregeld worden voordat ik ook maar iets kon afhandelen. Tweede pas (van een andere rekening) op de plaats krijgen (met dank aan mijm vrouw), limieten op beide rekening verhogen, banksaldi aanvullen tot het gewenste bedrag
Check, check, dubbelcheck.
Alles geregeld!
Mij kon niets meer gebeuren en niets stond de NA nog in de weg!

Dus tegen het einde van de middag met z’n drieën terug naar de winkel om de koop rond te maken. Daar wilde men wel van weten!
Alles werd in orde gebracht en de betaling zou, om hiervoor uitgelegde redenen, in twee delen worden voldaan. Tijd voor de eerste, en grootste, betaling.
Pas in het apparaat, pincode ingevoerd om een vervolgens een vreemd, mij niet bekend, geluid uit het apparaat te horen :flushed:
‘Pas Geblokkeerd’ :face_with_raised_eyebrow:
Oke, bankapp openen, nog eens checken. Nou, juiste pas, in de app zichtbaar dat pas actief is. Saldo is opgehoogd, limiet juist ingesteld.
Nog eens proberen dan, want ‘dit maken we wel vaker mee hoor meneer, het komt daarna altijd goed’.
Nogmaals ‘Pas Geblokkeerd’ en ook een derde keer zelfde resultast.
Dochterlief kwam nog met een mogelijke oplossing. In de app de pas blokkeren, uitloggen, inloggen deblokkeren en nogmaals proberen. Het is een poging waard. Bij het inloggen op de app, een melding, dat er problemen kunnen worden ervaren bij het afronden van betalingen en transacties… Toch nog de poging gedaan, maar wederom dezelfde melding op het pinapparaat.
En dan zakt de moed je wel in de schoenen.
Is het mij toch niet gegund?
Was het te mooi om waar te zijn?
Is het een teken van een hogere macht?
Andere voorstellen en opties om de betaling af te ronden blijken, door andere beperkingen en voorzorgsmaatrgelen van de bank niet mogelijk, dus uiteindelijk maar aangegeven dat ik het voor vandaag opgeef.
Een andere medewerker die zich er inmiddels mee is gaan bemoeien (met alle goede intenties) geeft aan dat het op rekening gekocht kan worden, waarbij ik zelf de betaling kan verzorgen, maar (in mijn ogen vanzelfsprekend) het item nog niet meegegeven kan worden. Hiermee heb ik ingestemd om vervolgens een afspraak te maken voor de feitelijke (af)levering.

Onderweg naar huis wat nieuwssites geraadpleegd en waarempel

Natuurlijk, vandaag, nu en in deze situatie. Maar ook wel fijn te vernemen dat het niet aan mij lag.

Bij thuiskomst, na de tijdsgebonden limieten te hebben aangepast, na verloop van tijd en na het verhelpen van de storing, alsnog zorg gedragen voor de betaling en dan het verlengde weekend doorstaan tot aan de afspraak.

Toen brak vandaag die dag aan! In gezelschap van @Marcel_M teruggekeerd naar de winkel voor mijn afspraak om het horloge in ontvangst te nemen! Fijn om het horloge weer in het echt te zien, want de slechte foto’s van zaterdag doen dit horloge geen recht.

Nu dan eindelijk de foto’s:

Ik ben er zeer content mee! :star_struck:

157 likes

Mooi verhaal. Prachtige Rolex. Veel plezier ermee.

1 like

Shiner for sure mooi👍

1 like

Gefeliciteerd!

1 like

Oei dat is een mooie kleurencombinatie zeg.

Heel fraai! Mijn hartelijke felicitaties!

1 like

eind goed al goed
Proficiat!

1 like

Mooi modelletje hoor! Echt een klassieker.
Gefeliciteerd met deze aanwinst! :ok_hand:

1 like

Bling! :+1:t2:

1 like

Heel mooi…:+1:

1 like

Gaaf!

1 like

Begrijpelijk. Prachtige NA, gefeliciteerd. Heerlijk nuchter verhaal om te lezen. Geniet van deze mooie two tone

1 like

Wat dat betreft ook wel leuk die beperkte beschikbaarheid, zo worden er nog eens andere mogelijkheden geopenbaard. Mooi horloge, geniet er van!

1 like

Fraai! Geniet ervan

1 like

Mooi verhaal, mooie Rolex. Draag ‘m in goede gezondheid.

1 like

Dat snap ik :sunglasses: Van harte met deze NA :ok_hand:t3:

1 like

Zo wat gaaf :ok_hand:t2: gefeliciteerd

1 like

Dank allen! :pray:

6 likes

Mooie uitvoering, zwarte plaat met geelgoud is :ok_hand:t2: Van harte! :partying_face:

1 like

Gefeliciteerd, heel mooi, veel plezier ermee :+1:

1 like

Prachtig horloge TT is cool, mooi ook met deze band.
Veel plezier met deze aanwinst.

1 like