NA: Een bejaarde Neo... maar ook een grote onbekende...

Een tijdje geleden op Tradera een oudje gekocht. Ik wilde eens wat anders. Liefst een oudje zonder de last van radium. En daar kwam voor een paar euro een heel oud horloge voorbij. Een Neo.
551880987_bee40cd7-23fb-4888-b5aa-4abc74037717

Vandaag kwam het aan. Een mooi en sierlijk horloge, dat het zelfs nog een beetje deed. Meteen heb ik het aangepakt om het beter te laten lopen. In eerste instantie dacht ik, toen ik het uurwerkje uit het horloge haalde, dat ik te maken had met een anker-horloge. Maar dat bleek niet zo te zijn. En buiten dan de naam leek er niets op het horloge te staan. Niet op het uurwerk, niet op de kast, behalve dan een paar oude inkervingen van de vorige bezitters.

Later bleek er toch meer op te staan, maar dat stond dan weer niet op de kast, maar op de kroon. Daar staat namelijk Depose Modele op. En dat helpt dan wel weer verder. Dat is een firma, die veren en spiralen maken, al sinds 1909 geregistreerd volgens Mikrolisk. Maar dat is dan weer geen bedrijf, dat horloges maakt. Onder Depose vind je dan wel meer, onder Modele slechts een paar vermeldingen. Maar geen met hetzelfde logo op de kroon. Maar juist omdat er ook Modele gerefereerd wordt aan Italiaanse bedrijven, vermoed ik ook, dat de roots in Italië kunnen liggen, maar op de wijzerplaat staan dan weer Swiss made.

Het zal wel een vraagteken blijven, welk bedrijf dit horloge heeft gemaakt, maar het is in ieder geval oud.

Terug naar het uurwerkje. Zoals ik al schreef, dacht ik eerst te maken te hebben met een anker-uurwerkje, vanwege het volledige ontbreken van juwelen. Maar toen ik wat nauwkeuriger keek, bleek het een cilindergang uurwerkje te zijn! En dat gaf me toch net wat meer zin om het geheel toch helemaal uit elkaar te halen.

Het is een verbazend eenvoudig uurwerkje, dat nog vrij eenvoudig in elkaar te zetten was.
Maar goed, wat meer plaatjes bij het verhaal…
Zo kreeg ik het binnen:
20240109_153430

Uit de kast halen was geen enkel probleem. De wijzers zelf waren iets apart, de urenwijzer zit als een veer geklemd. Ik denk dat de minutenwijzer al ooit door een ander exemplaar is vervangen.

20240109_153700
De wijzerplaat zit met 3 schroefjes vast aan het uurwerkje. Lekker gemakkelijk… En dan zie je dit.
20240109_153851

Nog even uit de benedenkast gehaald. En dan is het uurwerkje ook aan de onderzijde zichtbaar.
20240109_154050

Lijkt op het eerste gezicht op een ankeruurwerkje, maar het is dus een cilindergang uurwerkje, wat ook te zien is aan het ankerrad en het ontbreken van het anker.

Dan maar eens beginnen met het demonteren. Het urenrad eraf is nog wel het gemakkelijkste van alles. Maar het ziet er behoorlijk smerig uit!
20240109_154056

De balans verwijderen.

20240109_154249

Van de rest van de demontage heb ik geen afbeeldingen gemaakt, dus nadat alles in de Elma is geweest, beginnen we weer met de montage.

Nog even de inscriptie op de kroon:
20240109_192018

De kale mainplate. De blokjes zijn gemaakt van zamac of iets wat daarop lijkt. Ze dienen body voor de mainplate, zorgen tevens voor stevigheid.
20240109_180033

De montage van het opwindmechanisme. Dit horloge heeft geen tige, de kroon kan er zelfs niet eens afgehaald worden. Zal ongetwijfeld wel lukken met een pers of iets, maar ik wilde aan dit oude horloge niet al te veel geweld gebruiken… Het opwindmechanisme zit weer vastgeschroefd met barrelclickspring.
20240109_180215
20240109_180636
20240109_180642

Montage van de opwindtandwielen en het mechanisme om de tijd te verzetten (dat moet met dit horloge met ingedrukte kroon gebeuren en kan alleen vooruit, niet achteruit).
20240109_181445

Minutenrad en secondenrad monteren.
20240109_181829

De barrel is van een open type, dus er zit geen deksel op. Hij sluit tegen de bovenplaat.
20240109_181918

Montage van de bovenplaat was vrij gemakkelijk.
20240109_182611

Het ankerrad monteren:
20240109_182845

En dan de balans. Dat was wel even gepiel, omdat je onmogelijk kunt zien, waar de tappen zitten. Je moet het puur op gevoel doen. Maar het is me gelukt!
20240109_184627

En dan pas kan je de veer opdraaien om te zien of het loopt. Er zit immers geen anker in om de tandwielen te stoppen. Nu ziet her uurwerkje er toch net wat frisser uit. Een stuk minder vieze smurrie… Maar het uurwerkje loopt, en zelfs met de nodige kracht. Een strakke lijn op de grapher is er niet, maar dat had ik ook niet verwacht met zo’n oud uurwerkje, dat geen juwelen heeft. Maar het houdt tijd, en dat vind ik vooralsnog het belangrijkste…
20240109_184841

De montage van de wijzerplaat, die ik nog wat schoongemaakt heb.
20240109_190424

En dan weer terug in de kast. Natuurlijk nog wel de wijzers gemonteerd…
Bij gebrek aan een perlon bandje een groene Nato gemonteerd. Dat past dit horloge wel…
20240109_191117

Nu ben ik er wel blij mee. Het is duidelijk geen high-end horloge, maar het zit wel goed in elkaar en het is dan ook verbazen, hoe goed het horloge bewaard is gebleven na al die jaren…Het loopt niet onaardig voor zo’n oud ding. De leeftijd? Geen idee. Maar het zal wel ergens tussen de 80 en honderd jaar liggen…

30 likes

Mijn beste,

Proficiat met deze karaktervolle aanwinst!!

Een horloge met een levendige geschiedenis,
elke dag “klokje rond” gedurende vele decennia!!
Ik wens je er een nostalgische tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Grappig dat je dat ziet als merk. Ik vertaal het zelf altijd met “gepatenteerd / geregistreerd design”. Ben benieuwd wat t echt moet zijn.

Denk dat t idd een oudje is.

3 likes

Leuk ding en missie geslaagd Patrick :ok_hand:

Heerlijk brokje antiek, met die handgevijlde hamerkopjes op het tandwiel. Modele déposé is dacht ik ook zoiets als gedeponeerd model, of “patent pending”?

2 likes

Gaaf ding zeg, netjes gewerkt.

Heerlijk om dit te lezen, prachtige foto’s! :ok_hand:

Bijzonder interessant om te lezen en mooi resultaat

Top werk! Heerlijk om te zien! Heb je ook kunnen achterhalen hoe dit kaliber heet? Dat zal vast niet meevallen!

Mooi werk Patrick! Een cilindergang geeft nooit een mooi beeld op de timegrapher omdat de tikken anders zijn dus eigenlijk “verkeerd” geïnterpreteerd worden door het apparaat.

2 likes

Proficiat, geniet ervan

Nee, vrijwel onmogelijk. Dit is al zo oud en dan ook nog naamloos. Het zal destijds ook geen high-end geweest zijn… Dus ik verwacht ook nergens documentatie.

1 like

Mikrolisk kent het merk:

“mit Stern” , dat komt overeen met de ster op de kroon.

1 like

Een opsomming van Zwitserse horlogemerken op het Franse forumĂ montres vermeld echter:
NEO : BUSER Frères & Co. S.A. Niederdorf
Hier ook geen verdere details.