Luxe horloges met smartwatch technologie?

Luxe horloges hebben altijd gestaan voor vakmanschap, traditie en elegantie. Maar met de opkomst van geavanceerde smartwatches, dringt de vraag zich op: Is het tijd voor het hoogste segment van de horlogemarkt om smartwatch-technologie te omarmen op een modulaire manier?

foto voor de aandacht:

Deze discussie draait niet alleen om de technologische mogelijkheden, maar ook om de toekomst van de horloge-industrie en de marketingstrategieën van luxe merken. Wat vind je van het idee dat luxe horlogemerken modulaire smartwatch-functies aanbieden, zoals verwisselbare schakels die hartslag, zuurstofniveaus en andere sensoren bevatten?

Of wat dacht je van een muntachtige vorm die je op de onderkant van je horloge kunt plakken voor extra functionaliteit?

Ik persoonlijk ben geïnteresseerd in de mogelijkheden van deze samensmelting, met name op een modulaire manier (zodat je het element kunt toevoegen of verwijderen), maar ik begrijp dat het een controversieel onderwerp is. Hoe zie jij de toekomst van luxe horloges? Zou de integratie van modulaire smartwatch-technologie een slimme marketingzet zijn voor de traditionele horlogemerken, of is het beter om vast te houden aan de klassieke waarden van het horlogemaken?

2 likes

Dat is toch al gebeurd en niks geworden met bijvoorbeeld Alpine en Frederique Constant. Iets met updates die niet meer komen na 2 of 3 jaar.

5 likes

Tag Heuer om er nog maar een te noemen. Ook geen succes.

4 likes

Montblanc, ook geen succes.

1 like

dat was niet modulair toch, hadden zij niet een complete smartwatch die al verouderd was qua techniek voordat hij uitkwam?

Ook die schakels en munt dingen zijn er al geweest en een stille dood gestorven. Accu’s en software zijn eindige producten. Wil je modulair koop dan een Fitbit

1 like

K

Klopt. Die frederique constant kan je met gigantische kortingen krijgen nu. Ik zou eerder dan zo’n Oura ring kopen.

2 likes

:smiley: :rofl: :sweat_smile: dit wordt een kort topic zo…

2 likes

Tag Heuer is ook het ‘beste’ voorbeeld wat in mij opkomt. Die horloges vind ik best gaaf.

image

Wat de meeste horlogeliefhebbers beweegt is het mechanische aspect en dat, als je het koestert, een horloge jou overleeft. Het is een gebruiksvoorwerp, maar meer dan dat ‘functional art’. Dat is niet verenigbaar met de digitale wereld waar alles na meestal 5 of in uitzonderlijke gevallen 10 jaar zwaar verouderd is. De eerste iPhone is bijvoorbeeld nog ‘maar’ 15 jaar oud; beeld je eens in hoeveel smartphones en laptops je in die tijd versleten hebt.

Ik moet er niet aan denken dat een horloge van €2.500 een wegwerp product is. Een deel van de lol is dat ze altijd wel iets van waarde behouden.

8 likes

inderdaad, wegblijven met die rotdingen :nauseated_face:

2 likes

Dit dus : https://www.theverge.com/2023/10/2/23900158/apple-watch-edition-gold-2015-obsolete-unsupported-beyonce

Het blijven denk ik gewoon twee naast elkaar staande producten. Mooie mechanische horloges en daarnaast heb je een smartwatch voor andere aangelegenheden, zoals sport of werk o.i.d.

4 likes

HA! Dit was echt voor mensen die geld als water hebben

Wat ik wel goed vind is Sony Wena en dat heb je beide

Dat gaat nooit wat worden.
Iets met een schoenmaker en een leest

Goed idee! Activity tracker in de horlogeband.

tissot-t-touch-connect-solar-t1214204405100-12755133

T-touch, niet perse een smartwatch maar wel een paar leuke functies

1 like

Ik heb zelf ongeveer 2 jaar een Apple Watch gehad. Omdat ik meer “rust” wilde, heb ik deze verkocht en (weer) aan de analoge horloges begonnen.
Dus voor mij mogen deze gescheiden blijven.

3 likes

Horloges associeer ik met rust, duurzaamheid, contemplatie en wellicht zelfs een stukje nostalgie

Smartwatches met druk, wegwerpcultuur en oppervlakkigheid.

Wat mij betreft hoeven deze twee uitersten daarom niet samen te komen.

4 likes

Dat dus, teveel drukte, zelfs als je smartphone meldingen uit zet.

1 like

Een beetje hetzelfde als een volledig elektrische sportwagen, de echte fun is er dan wel af. Zo’n smartwach is ook lastiger om tijdloos te maken.

2 likes