Uit verveling heb ik dit weekend twee horloges aangeschaft, waarvan 1 vintage seiko 5Y23-8A69 waar de batterij vervangen moet worden. Mijn vrouw roept om naar de markt te gaan, maar daar heb ik mijn twijfels.
Waar kan ik het beste de batterij vervangen regio Utrecht, heeft iemand enig idee?
PS. ik heb twee linked handen en de batterij zelf vervangen is voor mij uitgesloten. Heb al een horloge gemold, en wil dit nu echt voorkomen bij dit model.
Ik heb drie weken geleden bij een mooie g shock geprobeerd om de batterij te vervangen. Eindstand: heb het hele horloge gemold en in de prullenbak gedaan. Ben niet zo handig en dit seiko modelletje heb ik na lang zoeken eindelijk gevonden. Wil het niet vernietigen
ja hoor, zelf doen, heb er verleden week zelf twaalf vervangen.
fluitje van een cent.
alle batterijtjes eruit, naar de winkel met deze en nieuwe gekocht, terug naar huis en vervangen
Ik moet zeggen dat “mijn mannetje op de markt” (die er in deze periode ook niet staat) verrot handig is en ongeveer € 4,00 rekent. De Seiko dealer rekent een veelvoud en doet uiteraard soms ook wat meer (maar daar zul je een afspraak moeten maken)
dat is indrukwekkend. Deksel eraf, batterijtje omwisselen, met schroevendraaiertje resetten( of hoe ze het aanraken van dat metale deeltje noemen) en weer dichtmaken. Dat was alles wat ik moest doen bij een g-schock. Maar wat was dat er dan voor een?
Op de markt hebt je slagers en soms ook horlogeslagers Je zal maar je horloge terug krijgen met allemaal krassen op het deksel of met een slechte batterij die gaat lekken. Waarom dat risico uberhaupt lopen voor die paar tientjes.
Tja, ze zullen niet overal hetzelfde zijn, maar ik heb al zeker 20 keer een batterij laten vervangen bij mijn vaste adresje op de markt. Nooit iets van krassen en fatsoenlijke batterijen.
Op de markt zou ik NOOIT een batterij laten vervangen.
Betaal liever dan het dubbele, maar waar de horlogemaker:
Niet met zijn blote vingers aan het binnenwerk of batterij komt en het er van ver ingooit.
Een kussen gebruikt om het horloge op te leggen en niet zomaar op de werktafel
De dichting zuiver gemaakt wordt en weer ingevet.
Klevertje in het deksel met datum, zodat bij volgende wissel kan nagegaan worden of alles binnen het normale is.
Het deksel er met een pers weer gelijkmatig opgeperst wordt, zeker met waterdichte kasten kan het soms echt niet met de hand gedaan worden, lees hier maar eens op het forum waar tips worden gegeven van in de koelkast steken, boek op leggen en hamer en beitel te gebruiken. Of geschroefd met een correct toestel dat er voor ontworpen is.
Eventueel het horloge even op een tester getest wordt of het nog loopt zoals het hoort.
Dat doet een horlogemaker!
Edit:
Nog iets vergeten… het juiste gereedschap gebruikt om het deksel te openen zonder krassen of beschadigingen en na het vervangen als het een waterdicht horloge is eventueel nog een dichtheidstest doet.
Beste,
Vlees haal je bij de slager, brood bij de bakker.
Voor een reparatie aan een horloge ga je naar een horlogemaker is het advies.
Veel plezier van je Seiko.