Omega 1310

Ik heb een omega mega Quartz. Deze uurwerken gebruikten 1.35 volt bat. Deze zijn niet meer te verkrijgen. dus gebruik ik een 1.55 volt bat. Nu heeft omega er een germanium diode op het e-blok gelaatst. Kan iemand mij misschien vertellen welke diode er gebruikt wordt.

Ik heb een foto ge upload maar ik weet niet of het gelukt is.
Gr C van Breugel

Kleurcode zou wel iets meer licht op de situatie kunnen geven.
Apart dat die bij mij er niet op zit? Er wordt ook geen melding van gemaakt in de service handleiding.
http://www.primrosesupplies.com/Swiss%20Tech%20Guides/Omega%20tech%20Guides/1310.pdf

Wouw! Julllie sleutelen zelf aan quartz-uurwerken?!
Ik heb de mijne net voor een behoorlijk hoog bedrag laten opknappen door Omega.

Groet en succes ermee!

Mijn heer hier gaat het om een modificatie door omega zelf aangegeven ik zal proberen om de 3 foto’s te uploaden

Hierbij de originele modificatie bladen voor de omega 1310. Nu zou ik graag zelf die diode ertussen plaatsen ik weet alleen niet welke. Ik ben geen elektronica nerd.
Gr Kees

Duidelijk! Ik zou denk ik naar de Okaphone gaan of een andere electronica winkel en daar deze plaatjes laten zien. Aan de hand van de kleurcode is te zien wat voor diode het is. Of b.v. even de vraag op het circuits online forum zetten.

O ja, ik wil het zelf ook graag weten als je een geschikte diode hebt gevonden :smile:

Dit is de tabel van kleurcodes van weerstanden.
Waar het hier om gaat om de te hoge spanning iets naar beneden te krijgen.

Dat kun je doen met een diode, dat geeft een spanningsval van 0,3 volt in het geval van een germanium diode.
Een silicium diode geeft een val van 0,7 volt.

Dus je kunt elke germanium diode nemen mits die maar klein genoeg is om in te bouwen in serie met de motor.

Ik wil even opmerken dat ik het heel gaaf vind dat mensen zo aan hun ( quartz ) horloge knutselen.
Voor mij is het allemaal hocus pocus

Opm. Aangaande de eerste regel.
Je hebt kleur codes voor diodes, weerstanden enz., zie tabel:

De rest is duidelijk.

Met vriendelijk groet,
Inca

Gewoon met een fatsoenlijk multimeter (diode stand) over de diode in doorgang meten. Je ziet dan de spanningsval. Zoals kraai al aangaf krijg je bij een germanium (0,22 -0,3) diode een lage spanningsval als bij een silicium (0,65 - 0,7).
Kijk wel uit dat je alleen over de diode meet. Met een gewone multimeter over de spoel van de motor meten kan resulteren in doorgebrande spoeldraden omdat de meeste een hogere spanning dan 0,4V gebruiken om impedantie te meten. Aangezien je het circuit gedemonteerd hebt is laats genoemde eigenlijk een overbodige opmerking… :smile: