Ik heb een omega mega Quartz. Deze uurwerken gebruikten 1.35 volt bat. Deze zijn niet meer te verkrijgen. dus gebruik ik een 1.55 volt bat. Nu heeft omega er een germanium diode op het e-blok gelaatst. Kan iemand mij misschien vertellen welke diode er gebruikt wordt.
Hierbij de originele modificatie bladen voor de omega 1310. Nu zou ik graag zelf die diode ertussen plaatsen ik weet alleen niet welke. Ik ben geen elektronica nerd.
Gr Kees
Duidelijk! Ik zou denk ik naar de Okaphone gaan of een andere electronica winkel en daar deze plaatjes laten zien. Aan de hand van de kleurcode is te zien wat voor diode het is. Of b.v. even de vraag op het circuits online forum zetten.
O ja, ik wil het zelf ook graag weten als je een geschikte diode hebt gevonden
Dit is de tabel van kleurcodes van weerstanden.
Waar het hier om gaat om de te hoge spanning iets naar beneden te krijgen.
Dat kun je doen met een diode, dat geeft een spanningsval van 0,3 volt in het geval van een germanium diode.
Een silicium diode geeft een val van 0,7 volt.
Dus je kunt elke germanium diode nemen mits die maar klein genoeg is om in te bouwen in serie met de motor.
Gewoon met een fatsoenlijk multimeter (diode stand) over de diode in doorgang meten. Je ziet dan de spanningsval. Zoals kraai al aangaf krijg je bij een germanium (0,22 -0,3) diode een lage spanningsval als bij een silicium (0,65 - 0,7).
Kijk wel uit dat je alleen over de diode meet. Met een gewone multimeter over de spoel van de motor meten kan resulteren in doorgebrande spoeldraden omdat de meeste een hogere spanning dan 0,4V gebruiken om impedantie te meten. Aangezien je het circuit gedemonteerd hebt is laats genoemde eigenlijk een overbodige opmerking…