Zoals iedereen struin ik regelmatig advertenties af en als je dan een horloge tegenkomt van een paar tientjes van een bekend merk met zo’n achterkant dan moet je contact opnemen en de deal sluiten.
Een goudkleurige caseback is vrijwel altijd een indicator voor een massief gouden horloge. Al is het horloge nog zo stuk, in het ergste geval heb je een forse smeltwaarde en een onderdelen donor. Het is natuurlijk nog leuker als je er een leuk horloge aan kunt overhouden.
Eenmaal binnengekomen bleek de wijzerplaat toch wel zeer gehavend, jammer…
Niet geschoten altijd mis ben ik toch begonnen om hem schoon te maken. Gewoon met wat Rodico ben ik begonnen hem iets te schoon te wrijven.
Waarempel het is vuil
De buitenste ring heeft zelfs een hele andere kleur
Het uurwerk is een Felsa 690 beter bekend als Bidynator, dit is een vroege uit de jaren veertig (1942-1948) en is het eerste automaatuurwerk dat zowel linksom als rechtsom kon opwinden (ik heb een zwak voor bijzondere uurwerken). Dit uurwerk zie je bij ontzettend veel merken, kleine merkjes maar ook bij Breitling.
Hij heeft een Amerikaanse patenaanduiding en dankzij speurwerk van Melvin zijn we er achter dat deze Amerikaans geleverd is.
De opzet met een reverser rad zie je hier dus voor het eerst, dit maakte automaten meteen een stuk efficienter en bruikbaarder.
Verdere demontage
Verder is het een redelijk standaard opzet van de wijzerplaatzijde.
De hele handel is dus uit elkaar geweest, gereinigd, gesmeerd en afgeregeld (foto series maak ik helaas nooit van uurwerken die ik voor het eerst doe)
Oh had ik al gezegd dat de kast van massief 18K is? Ja, soms ben ik best een mazzelaar…