Vorig jaar kocht ik voor vijf tientjes een kapotte chronograaf van Pontiac, het idee was het om er zelf aan te gaan sleutelen.
Maar toen ik het horloge eenmaal had geopend viel me op dat ik iets zag dat ik nog niet eerder had gezien.
(geleend plaatje)
Het leek op een extra spiraalveer bovenop het seconderad.
Toen ik het horloge toen nog eens omdraaide en de wijzerplaat eens goed bekeek, realiseerde ik me dat ik niet zomaar een chronograaf had gekocht. Het is een Pontiac Mono-Rattrapante met Valjoux 84 (staat niet eens op Ranfft).
Een mono-rattrapante is feitelijk een vereenvoudige versie van een split second chronograaf naar een patent van Bovet.
In plaats van een extra wijzer kan de enkele chronosecondewijzer tijdelijk worden gepauzeerd middels de onderste knop, als je deze weer loslaat springt deze naar de plek waar hij normaliter zou moeten zitten. Hiervoor wordt de beweging in de extra veer opslagen, eenmaal losgelaten zorgt de opgespaarde energie dat hij terugspringt.
Een vernuftig maar foutgevoelig systeem, wat er voor heeft gezorgd dat er niet veel exemplaren zijn overgebleven. Mijn exemplaar was dus ook defect maar mijn vaste uurwerkmaker Jan Ubels (ik kan veel maar sommige dingen moet je echt aan anderen laten) heeft hem uiteindelijk weer 100% werkend gekregen.
In essentie is het een mono-pusher waarbij de tweede knop uitsluitend voor het pauzeren is toegevoegd. Waarschijnlijk om aan te geven dat het een mono-pusher is heeft de bovenste pusher een grappig detail, een kroon-achtig schijfje.
En natuurlijk de onvermijdelijke wristshot, het heeft een poosje geduurd maar dan heb je wel een uiterst zeldzaam horloge met een Benelux tintje.