Dat zijn de mooiere idd! En de onderste wijzer is inderdaad continu lopend, dat hoort zo.
Staat er iets onder de balans? Vaak zit daar een teken/nummer van de fabrikant. Eventueel een loepje gebruiken, of een scherpe foto en deze vervolgens flink uitvergroten oid.
En even een gokje, wrs een valjoux. Je zou even bij dr ranfft moeten kijken welke precies, vind het zelf altijd lastig om ze uit elkaar te houden.
Als ik goed zie is het geen rattrapante.
Het is een chrono met een horloge en kleine subdial en column wheel.
Een rattrapante heeft anderen mecanismus.
Men start de chrono, en tijdens het lopen kan men de chrono wijzer stoppen om de tijd te lezen, en dan weer drukken om de wijzer de chrono tijd te “rattraperen” of onmiddelijk de tijd terug krijgen zonder nooit de chrono te stoppen.
Daarom is er een koppeling om de wijzer van de chrono deel uit te schalten en weer in koppelen. Die deel lijkt een beetje als een paarde schoen of schaarmessen met beide kant om de chrono wiel te houden.
Edit : of nog beter, als een tang.
Hier :
Hier een Le Phare met rattrapante.
Volgens mij zijn er ook uurwerken waar het ratrappante deel aan de wijzerplaatzijde van het uurwerk zit, bijvoorbeeld een valjoux 24:
[http://www.urdelar.se/Valjoux 24]
Sorry, krijg de link niet werkend door de spatie erin
Maar geen horlogefunctie toch? Volgens mij is het toch echt gewoon een rattrapante stopwatch, twee grote wijzers die onafhankelijk te bedienen zijn en twee kleine registers? Wellicht kan @kaleiwan hier zijn licht ook over laten schijnen?
nb, zie ook zijn antwoorden in dit topic
Een hele mooie aanwinst !
Mooie aanwinst!
Ik ben op een Guinand rattrapante uitgekomen jaren 20/30, maar niet zeker. Via dit filmpje. https://youtu.be/nPLNzlAcjyIL
Is ook anders, kijk bijvoorbeeld naar de vorm van de balanskloof, die is bij jouw uurwerk uitlopend, en bij die guinand recht.
De basiskloof? Echte noob hier…
Dit is de balanskloof:
De balans is het grote wiel met de schroefjes langs de omtrek. Dit onderdeel zorgt ervoor dat het horloge netjes regelmatig loopt.
De balans is bevestigd aan en gelagerd in de balanskloof.
An mij zijn twee gangbare types uurwerken bekend.
Een is met de rattrapante rem boven op de ( of tussen de ) chronograaf gedeelte, of ook vaak toegepaste systeem onder de wijzerplaat en dat is vermoedelijk ook bij deze geval.
Wat belangrijk is dat dit een duurder versie is , afgeleid van een zakhorloge chronograaf uurwerk .
Welke uurwerk / kaliber is dit
Groeten Iwan
Ik denk ook dat dit de stopwatch is. Heel erg bedankt voor je moeite. Heb je er misschien een jaatrtal bij?
Mijn afbeelding komt uit de uitgave van 1948.
Dus het werk is ouder dan dat.
Ik schat jaren dertig.
Edit: kijk eens hier http://www.goldschmiede-zwehn.de/heuer.htm bij nr 309.
Hij denkt dat het een Valjoux 22 is.
Ik heb nu helaas geen tijd om beter te kijken. Maar hij lijkt op het eerste gezicht op jouw horloge.
Ik denk dat ik het weet nu, een vroege (jaren 30) Heuer rattrapante met een Valjoux 22 caliber, minstens 1 robijn en verguld. Weet iemand wat dit uurwerk waard is? Ik zie prijzen van 500 tot 8000 euro, geen idee dus.
Haha, dat zou gaaf zijn! En dan was ik rijker dan ik dacht! Maar helaas, het is net wat de gek er voor geeft, ik zou zeggen in de 150 euro regio als hij nog een nette wp heeft. En helaas heeft die van jou schade op de emaille wp op de plek waar de schroeven zitten, dus 75-100 euro?
Ik zit op mn Ipad te kijken en dat is niet echt optimaal dus ik kan me vergissen, maar ik zie tussen jouw werk en de Valjoux teveel verschillen om te denken dat het hetzelfde werk is. Maar ik ben geen expert, ik kan alleen goed zoeken.
@brunod en @kaleiwan hebben er misschien nog een idee over