Zakhorloge Lion's Watch

Ik heb een zakhorloge van het merk Lion’s Watch van circa 1860-1920. Hij is van mijn over-over-grootvader geweest en dus al jaren in de familie.

Door de jaren heen is hij echter wel beschadigd. Zo missen er wijzers, zit het glaasje aan de voorkant los en ook het uurwerk is niet compleet.

Ik had drie vragen:

1. Weet iemand een goede reparateur/restaurateur in het noorden des lands? (Groningen, Friesland, Drenthe)
  2. Weet iemand ook iets van het merk Lion’s Watch? Ik zelf kan er niet veel over vinden.
  3. Als ik het zakhorloge openklap dan staan er verschillende rijtjes met nummers. (1464, 6859 en 162). De laatste is wat onduidelijk. Weet iemand wat dit betekent?

Hallo Geert,

Allereerst van harte welkom op het enige echte horlogeforum! Heb je toevallig foto’s van het zakhorloge in kwestie? We hebben hier een aantal leden die zich met recht expert mogen noemen als het gaat op antieke zakhorloges!

1 like

Bedankt voor de reply. Ik zal morgenochtend vroeg nog even wat foto’s plaatsen.

2 likes

En fotos van het uurwerk, om de delen die missen te kunnen zien.

Wat foto’s De

2 likes

1 like

Wel, dit is een vroege cylinder uurwerk en zo te zien mist het, zie boven in de foto, een tandwiel om de veerton op te winden. Linksom terugdraaien zal niet gaan omdat er geen slip systeem is en er een stophaak zit bij het rad op de veerton, vermoedelijk zal daardoor dat tandwiel zijn beschadigd en is het mogelijk ook weggeraakt.
Het ronde wiel in het midden zal voor het verzetten van de wijzers zijn.
Ik kan op de foto niet zien of de cylinder is beschadigd en of er tanden stuk zijn van het ontsnappingsrand.
de kastrand is ook beschadigd maar dat zou weer gerestaureerd kunnen worden.
Wijzers en glas is ook geen probleem.
Kortom het kan zeker worden gerestaureerd als er verder geen tandwielen zijn beschadigd of tappen zijn afgebroken.

1 like

Er is laatst al een horloge van dat merk voorbij gekomen

Het ziet ernaar uit dat dat andere horloge in een betere toestand is/was.

Zoals @vinwat al schreef kan je horloge waarschijnlijk wel in orde gebracht worden.
Houd er wel rekening mee dat de kosten van de reparatie waarschijnlijk de monetaire waarde van het horloge zullen overstijgen. Maar aangezien het een familiestuk is vind je dat misschien geen hindernis.