Goedemiddag horlogeliefhebbers!
Allereerst een compliment voor die mooie forum en de leden! Erg leuk om er op te verdwalen! Na lang meegelezen te hebben heb ik nu toch ook maar een account aangemaakt.
Ik ben zelf absoluut geen horlogekenner of groots -liefhebber, maar ik begin een mooi uur(kunst)werk steeds meer waarderen. Een speciale voorkeur voor horloges heb ik niet, maar simpel, bescheiden en sympathiek uitziende horloges spreken mij wel aan. Daarnaast kan een mooi verhaal of herinnering een horloge ook erg mooi en waardevol maken.
Zo ook het horloge dat ik heb georven van mijn Pake (opa). Het is een Enicar Sherpa 600 Date. Het merk zei mij tot een half jaar geleden helemaal niets – ik wist niet eens wat voor merk het was – maar het horloge is me altijd wel opgevallen en bijgebleven. Ik zie mijn Pake nog zitten met zijn grote boeren- werkhanden terwijl hij het kleine klokje bijna onbewust opwond. Het horloge zal heel wat meegemaakt hebben terwijl het het verstrijken van de tijd aangaf. Dit is overigens goed zichtbaar, waardoor het horloge nog wat meer charme krijgt.
Op een gegeven moment zou het horloge ‘niet meer goed’ zijn en is het in de kast beland. Wat het euvel was weet ik niet.
Ik draag het nu een tijdje en er zijn me een paar dingen opgevallen.
- Het klinkt soms alsof het horloge na het opwinden soms weer ‘ontwindt’.
- Er mist een heel aantal data van de ‘datumschijf’.
- Er zit een scheurtje in het glas.
- Cosmetisch, maar: het lijkt erop dat de kroon vervangen is, want het heeft een ruitjesmotief (‘stroopwafelkroon’?) en geen Saturnus.
- Het horloge lijkt redelijk goed te lopen, al begint het soms wel iets achter te lopen. Wellicht komt dat door het niet structureel opwinden van het horloge.
- Het is me een keer opgevallen dat er wat condens achter het glas zat.
Graag zou ik het horloge gaan dragen, maar ik zou het fijn vinden dat het daarvoor nagekeken zou worden en/of een servicebeurt zou krijgen om ‘m weer zo goed mogelijk te krijgen en hem te behouden.
Zoals ik zei vind ik het verweerde van het horloge erg mooi, maar wellicht zou een ander glaasje wel goed zijn – ook voor het behoud van het horloge. Daarnaast vraag ik mij af waar de data van de datumschijf gebleven zijn. Zou de verf oid allemaal in het horloge rondzweven?
Lang verhaal, maar mijn vraag is nu de volgende: Wat zouden jullie aanraden qua beurt/service? Het is geen duur horloge, maar de sentimentele waarde is wel groot en daarom vind ik het behoud ervan wel belangrijk. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar ik was ook niet van plan om er een nier voor te moeten verkopen. Heeft iemand een tip waar ik het horloge in Groningen/noord-Nederland naar toe zou kunnen brengen voor een beurt? Dit zou een zaak kunnen zijn, maar eventueel ook een particulier/forumlid die ervaring met dit soort horloges heeft en het leuk vindt om er aan te werken. Hieronder een paar foto’s.
Overigens bleek er nog een Enicar - een ultrasonic - in de kast te liggen. Deze is, gezien het logo, nog ouder, niet meer opwindbaar en staat stil. De stand van de wijzers is nog wel te verzetten. Over dit horloge wellicht later meer.
Alvast dank voor jullie reacties! Leuk om nu ook ingeschreven te zijn.
Fijne dag.
gerben.