voorstellen + vraag geërfde Enicar

Goedemiddag horlogeliefhebbers!

Allereerst een compliment voor die mooie forum en de leden! Erg leuk om er op te verdwalen! Na lang meegelezen te hebben heb ik nu toch ook maar een account aangemaakt.

Ik ben zelf absoluut geen horlogekenner of groots -liefhebber, maar ik begin een mooi uur(kunst)werk steeds meer waarderen. Een speciale voorkeur voor horloges heb ik niet, maar simpel, bescheiden en sympathiek uitziende horloges spreken mij wel aan. Daarnaast kan een mooi verhaal of herinnering een horloge ook erg mooi en waardevol maken.

Zo ook het horloge dat ik heb georven van mijn Pake (opa). Het is een Enicar Sherpa 600 Date. Het merk zei mij tot een half jaar geleden helemaal niets – ik wist niet eens wat voor merk het was – maar het horloge is me altijd wel opgevallen en bijgebleven. Ik zie mijn Pake nog zitten met zijn grote boeren- werkhanden terwijl hij het kleine klokje bijna onbewust opwond. Het horloge zal heel wat meegemaakt hebben terwijl het het verstrijken van de tijd aangaf. Dit is overigens goed zichtbaar, waardoor het horloge nog wat meer charme krijgt.

Op een gegeven moment zou het horloge ‘niet meer goed’ zijn en is het in de kast beland. Wat het euvel was weet ik niet.
Ik draag het nu een tijdje en er zijn me een paar dingen opgevallen.

• Het klinkt soms alsof het horloge na het opwinden soms weer ‘ontwindt’.
  • Er mist een heel aantal data van de ‘datumschijf’.
  • Er zit een scheurtje in het glas.
  • Cosmetisch, maar: het lijkt erop dat de kroon vervangen is, want het heeft een ruitjesmotief (‘stroopwafelkroon’?) en geen Saturnus.
  • Het horloge lijkt redelijk goed te lopen, al begint het soms wel iets achter te lopen. Wellicht komt dat door het niet structureel opwinden van het horloge.
  • Het is me een keer opgevallen dat er wat condens achter het glas zat.

Graag zou ik het horloge gaan dragen, maar ik zou het fijn vinden dat het daarvoor nagekeken zou worden en/of een servicebeurt zou krijgen om ‘m weer zo goed mogelijk te krijgen en hem te behouden.
Zoals ik zei vind ik het verweerde van het horloge erg mooi, maar wellicht zou een ander glaasje wel goed zijn – ook voor het behoud van het horloge. Daarnaast vraag ik mij af waar de data van de datumschijf gebleven zijn. Zou de verf oid allemaal in het horloge rondzweven?

Lang verhaal, maar mijn vraag is nu de volgende: Wat zouden jullie aanraden qua beurt/service? Het is geen duur horloge, maar de sentimentele waarde is wel groot en daarom vind ik het behoud ervan wel belangrijk. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar ik was ook niet van plan om er een nier voor te moeten verkopen. Heeft iemand een tip waar ik het horloge in Groningen/noord-Nederland naar toe zou kunnen brengen voor een beurt? Dit zou een zaak kunnen zijn, maar eventueel ook een particulier/forumlid die ervaring met dit soort horloges heeft en het leuk vindt om er aan te werken. Hieronder een paar foto’s.

Overigens bleek er nog een Enicar - een ultrasonic - in de kast te liggen. Deze is, gezien het logo, nog ouder, niet meer opwindbaar en staat stil. De stand van de wijzers is nog wel te verzetten. Over dit horloge wellicht later meer.

Alvast dank voor jullie reacties! Leuk om nu ook ingeschreven te zijn.

Fijne dag.
gerben.

13 likes

Welkom op het Horloge Forum, succes met de restauratie van jouw Enicar en veel plezier hier!

Ω

1 like

Leuk horloge met een bijzonder verhaal. Hartstikke leuk om op te laten knappen en te dragen als herinnering aan je grootvader. Forumlid @Chlorophyl heeft een mooi overzicht gemaakt van de op het forum bekende horlogemakers, wellicht dat je daar eens naar kunt kijken:

@Mafkees en @MartijnV weten wellicht nog wat leuks te vertellen over de kroon. Zij hebben mij eens naar interessante informatie kunnen leiden. Misschien dat hier ook juist iets leuks aan de hand is. Ik zou het niet weten, ik kom wel een paar van die kroontjes met een raster (en een Enicar-logo) erop tegen in de context van Enicar Sherpa-modellen, maar ik kan er nog geen heldere informatie over vinden.

2 likes

Welkom hier :slight_smile:
Die Enicar zit in een “compressor” kast van E.Piquerez, oftewel EPSA. De ruitjes kroon is correct voor een compressor kast, maar Enicar was inderdaad één van de (weinige) fabrikanten die hun eigen logo mochten voeren.
Ik denk dat @W.E deze link bedoelde. (leesvoer)
http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

4 likes

Welkom Gerben ,mooi horloge achter het nog mooier verhaal ,dit heb je toch ook al gelezen hoop ik :innocent:

1 like

Mooi horloge, zeker met de historie in het achterhoofd. Wat betreft de kroon, die is kloppend en hoort bij een compressorkast. De datumschijf en het ontbreken van nummers zal met vocht te maken hebben, het zal nog een uitdaging worden om die datumschijf te vervangen omdat onderdelen erg moeilijk te vinden zijn. Uit je verhaal maak ik op dat mogelijk de opwindveer gebroken zou kunnen zijn. Plexiglas vervangen zou moeten lukken en ik adviseer net als bij reacties hierboven om naar een goede horlogemaker bij jou in de buurt te gaan. Als de vochtschade beperkt is gebleven dan is het zeker de moeite waard om op te laten knappen.

1 like

Leuke enicar.

Bij veel vocht schade kan het uurwerk flink te lijden hebben gehad. Gelukkig komen enicar uurwerken op ebay nog regelmatig voorbij om als donor te dienen
Deze verkoper heeft b.v. regelmatig enicar uurwerken te koop

1 like

Welkom Fries :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

TS heeft een automaat???

1 like

Hoi Gerben,

Welkom op het enige echte Horlogeforum van de hele wereld!:sunglasses:

Mooi horloge! En omdat het emotionele waarde voor jou heeft zou ik er zeker door een deskundige naar laten kijken.

Ik weet niet welke officiële horlogemakers in jouw buurt zitten, maar in Delfzijl zit gewaardeerd en gerespecteerd forumlid @Inca die voor heel veel mensen zeer goed werk aan horloges heeft gedaan. Zo ook voor mij. :+1::slightly_smiling_face:

Misschien heeft hij tijd voor je. Hij zal dit vast lezen.:wink:

Succes!:+1:

4 likes

@Klokkengek, bedankt voor het attenderen van mijn diensten. En degene die me kent weet dat ik moeilijk nee kan zeggen. Maar wegens onvoorziene omstandigheden en de hoeveelheid uurwerken die ik hier nog heb liggen, zou ik nieuwe aanbiedingen voorlopig uit willen stellen. Het is maar een hobby.

3 likes

Groot gelijk; het is inderdaad maar een hobby en er zijn ook andere dingen in het leven. Dank voor het reageren. :+1: Beste groeten, Harry.:slightly_smiling_face:

2 likes

Yes, ik gaf de link zodat hij de verkoper op ebay kon vinden

1 like

allen bedankt voor 't welkom, de interessante links, weetjes en tips - wordt erg gewaardeerd en is motiverend!

@pmannaert: is de paus katholiek?:wink: zal binnenkort even wat foto’s plaatsen.
@Inca: duidelijk, en blijkbaar lukt 't inmiddels aardig om nee te zeggen;) ik zoek rustig door. tips binnen het forum of in Stad, Ommeland of elders in het noorden?

3 likes

Beste forumleden,
ondanks dat ik meer dan mij lief is oningelogd meelees op het forum en op de hoogte ben van alle strips, bubbels, polls, prachtige vintage collecties en noem maar op, heeft nieuws in dit draadje lang op zich laten wachten.

Ik heb beide horloges door een horlogemaker na laten kijken en schrok toch wel van de prijsopgaven voor het nakijken, servicen en eventueel herstellen. Voor de Ultrasonic zou het +/- 115 euro gaan kosten en voor de Sherpa zou het bedrag uitkomen op ongeveer 315(!) euro. De horlogemaker gaf aan dat hij beide horloges dan helemaal nakijkt en waar nodig herstelt. ‘Half werk’ zou geen optie zijn – alles of niets. Ik heb voor nu een nieuw glaasje in de Sherpa laten zetten omdat deze naar behoren werkt en ga nog eens rustig nadenken over hoe nu verder. Iemand van jullie nog tips?
Door het nieuwe glaasje ziet de Sherpa er in ieder geval al een stuk frisser uit!

fijne dag.

4 likes

Wat een prachtig verhaal! En wat leuk dat je er zelf gevolg aan geeft door met deze update!

De Enicar Sherpa is het meest waardevolle horloge dat je ooit zult bezitten, daar kan geen Patek Philippe tegenop (emotioneel dan :wink: )
Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar als dit horloge voor € 315,- weer spic en span is, vind ik het een koopje. Je weet zeker dat je de rest van je leven met dit horloge gaat doen en -buitengewoon subjectief- het is gewoon een prachtig horloge.

Je voelt de investering 1 dag, of 2 maanden, maar het is niets in vergelijking tot de tijd dat je plezier zult hebben van dit horloge. Tegelijk hoeft de revisie niet nu, je kunt er ook mee wachten en voor sparen.

Mijn mening is dus niet of je de revisie laat doen, maar wanneer.

Succes met je keuze!

3 likes

Welkom op dit prachtige forum! Ben benieuwd naar het resultaat, hoe die Enicar na die beurt eruit zal zien!

@Jurk :laughing:

2 likes

Haha lekker bezig!

TS: Welkom! :+1:

2 likes

Het bedrag is één, de onderdelen is een ander verhaal. niet alle onderdelen, waar onder de datum schijf zijn makkelijk voor handen. Er zit veel verschil in datum schijf, zelfs bij gelijke caliber nummers. ik heb nog veel onderdelen van Enicar ( ook de compressie kroon met Enicar teken), maar ik weet dat ik van sommige calibers wel een dag en datum schijf heb, echter bij Enicar kan hij bij de 3, bij de 6, 9 en zelfs bij de 12 staan. De datumschijven die de meeste nog op voorraad hebben kunnen dus net anders zijn. Als je het caliber weet, kan ik wel voor je kijken of de juiste datum schijf op voorraad is.

2 likes

welcome-15
Welkom op dit mooie forum en veel succes met het laten opknappen van je geërfde Enicars.
Laten doen hoor, ook al kost het wat. Ze zijn het waard. Prachtig merk, Enicar!

1 like