Van der Gang in NRC

Is dat artikel ook hier te plaatsen? In mijn dorpje brengen ze geen NRC rond…

Ik dacht kom laat ik eens zoeken op Google, misschien staat het daar. Ikrijg je dit:
http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2006-17,GGLG:nl&q=van+der+gang+nrc
:smiley:
Iemand een scan toevallig?

Kijk Da’s nu humor of!?!?!

Arjay

!!! I am famous !!!

ok, serieus nu, ik kan het in elk geval niet inscannen. Ik vraag me ook af of het scannen van krantenpapier wel zulke denderende resultaten oplevert?

Begin dit jaar stond in Watching ook een keurig verhaal over Van der Gang, en NRC had niet echt veel meer info.

Ik ben anders dan de Zwitserse topmerken achtergrond: Hoe een horlogemaker uit Dokkum zich met exclusieve horloges onderscheidt

Bijna drie jaar maakt Van der Gang uit Dokkum exclusieve, fijnmechanische horloges. Naar eigen zeggen kunnen die de concurrentie met de Zwitserse topmerken makkelijk aan.

Nergens kon hij een horloge vinden dat hij echt mooi vond. Daarom besloot ondernemer Wybe van der Gang (42) uit Dokkum ruim vier jaar geleden zelf horloges te maken. De eigenaar-oprichter van een onderneming in fijnmechanica had van jongs af aan een passie voor uurwerken. Ik wilde een compact, gedistingeerd en ingetogen horloge ontwerpen. Strak en sober van vorm, maar wel met een topuitstraling, mooie materialen en uitgekiende onderdelen.

Twee jaar was hij ermee bezig. Sinds begin 2004 produceert zijn fabriekje in Friesland nu jaarlijks 150 horloges. Het zijn uurwerken voor liefhebbers, mensen die er 5.900 euro voor over hebben. De hoge prijs heeft een reden. Er zit veel handwerk in, zegt Van der Gang, terwijl hij in zijn werkplaats langs computergestuurde precisiemachines loopt.

Circa 800 gram massief roestvast edelstaal verandert hij in enkele dagen in een horlogekast van 18 gram, zo licht hij toe. Wij draaien en frezen het materiaal tot er een schaal ontstaat. Met een draad-eroderingstechniek wordt die uitgesneden tot een kastvorm. Hierna wordt de kast gepolijst en het oppervlak behandeld met koolstofatomen, zodat krassen uitblijven. De cijfertjes op de wijzerplaat zet Van der Gang met de hand op de plaat. Verder is het uurwerk verend opgehangen. Het uurwerk is het enige onderdeel dat hij niet maakt, maar van de Zwitserse fabrikant Valjoux betrekt. Deze constructie vangt schokken en tikken op, waardoor het uurwerk minder kwetsbaar is.

De verkoop van de exclusieve horloges - drie herenmodellen en één damesmodel - loopt goed. Vorige week verruilde Van der Gang het pand aan de Oranjewal in Dokkum voor de monumentale voormalige landbouwschool. Het productieoppervlak zal met 1.100 m2 vier keer zo groot als het bestaande worden. In het nieuwe onderkomen moet de productie van horloges binnen enkele jaren minimaal worden verdubbeld - naar 300 tot 500 per jaar.

De groei van de verkoop moet komen uit een betere maar wel exclusieve distributie. Hij gokt zelfs op wereldwijde verkoop. Binnen twee à drie jaar wil hij vijf tot tien buitenlandse verkooppunten opzetten. Maximaal. Een uitgebreid distributienetwerk haalt het exclusieve eraf. Bovendien wordt het horloge dan duurder.

De belangrijkste concurrenten van Van der Gang in dezelfde prijsklasse zijn in principe de dure Zwitserse topmerken. Zijn horloge wordt standaard geleverd met geslepen, tweezijdig ontspiegeld, violet gecoat, dubbelzijdig saffierglas. Het zijn misschien technische details, maar wel details waarmee Van der Gang meent de Zwitserse topmerken te kunnen pareren. In vergelijking met hun horloges in hetzelfde prijssegment onderscheiden wij ons door de afwerking en fraaie uitstraling. Daarom ook vindt hij dat hij eigenlijk niet concurreert met merken in diezelfde prijsklasse als Omega, IWC, Baume & Mercier, Tag Heuer en Jaeger Le Coultre. ,Tegen hen hoef ik niet op te boksen. Wij zijn een kleine speler. Ik maak liever een bijzonder horloge, dat door een kleine klantengroep gewaardeerd wordt. Tot dusver zijn er naar schatting tussen de 300 en 400 genummerde Van der Gang-horloges op de markt. Het precieze aantal wil hij niet zeggen.

Van der Gang zegt dat hij met zijn prijs-kwaliteit-verhouding aan de onderkant van het topsegment zit. Zijn klanten krijgt hij via advertenties in horlogevakbladen, consumententijdschriften en van horen zeggen. Die vinden het leuk dat het horloge een Nederlands product is. En sommige gefortuneerden waarderen het dat een Friese horlogemaker zijn nek uitsteekt en durft te investeren.

Momenteel investeert Van der Gang ook in de ontwikkeling van een eigen uurwerk, het enige wat hij zelf niet maakt. Op termijn wil hij de automatische chronograaf die hij nu van het Zwitserse Valjoux betrekt (voor de liefhebber: een 7751-kaliber) vervangen door eigen fabricaat. De eerste stap daartoe is gezet met de ontwikkeling van een horloge met een eeuwigdurende datumkalender, die het aantal dagen van een maand automatisch moet aangeven tot het jaar 2499. Volgend jaar moet het eerste prototype gereed zijn. Daarna moet het binnen anderhalf jaar op de markt komen. De ontwikkeling is duur, zegt Van der Gang, die er zelf 3,5 ton insteekt. De Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij stelt ruim 15.000 euro beschikbaar. Eerder had zij krediet aan Van der Gang verstrekt om machines voor de horlogefabricage aan te schaffen. Slechts tien tot vijftien wereldmerken hebben een eeuwige datumkalender. Wij zijn de eersten in Nederland die een dergelijke kalender uitdenken en bouwen.

Uiteindelijk moeten dit soort innovaties er toe leiden dat in Friesland, zoals hij het zelf noemt, ,een hoogwaardige, kleine horlogefabriek ontstaat die alles zelf produceert. Over ongeveer tien jaar wil hij circa 1.000 horloges per jaar produceren. De markt voor mechanische uurwerken is groeiende, constateert Van der Gang. ,Er is een toenemende groep mensen die een bijzonder horloge wil, dat niet iedereen draagt.

Er is nog een horlogemaker in Friesland: Christiaan van der Klaauw (62) in Bolsward. Hij zit veertig jaar in het vak. Van der Klaauw gebruikt geen computergestuurde precisiemachines zoals zijn collega Wybe van der Gang, maar werkt uitsluitend met de hand in zijn atelier.
Zijn specialiteit zijn horloges met astronomische aanduidingen zoals een planetarium, eclipse of astrolabium (dat de positie van hemellichamen aanduidt). Van der Klaauw vervaardigt in zijn atelier ongeveer 160 horloges per jaar. Hij exporteert ze naar de Verenigde Staten, Oekraïne, Rusland en België.
De prijzen van diens horloges variëren van 2.450 euro tot 32.500 euro. ,Ik beschouw mezelf meer als artiest. Ik werk op een draaibank, die ik nog met de hand instel.
De in Friesland geboren Wybe van der Gang doorliep de Leidse Instrumentenmakersschool en richtte in 1990 Exakt Fijnmechanika in Dokkum op, dat onderdelen maakt voor de ruimtevaartindustrie en medische laboratoria. De horlogefabriek Van der Gang Watches werd hiervan in 2003 een onderdeel. Bij beide bedrijfsonderdelen werken tezamen 11 mensen. Aan goed geschoold personeel voor de horlogemakerij in Nederland is lastig te komen, zegt Van der Gang. De meeste mensen leiden wij zelf op. Vóór iemand het vak beheerst is hij twee jaar verder.
De beste vooropleiding is MTS Fijnmechanica of de Leidse Instrumentenschool, die Van der Gang zelf volgde. Maar daar studeren jaarlijks ook maar 100 mensen af. Ik werf mensen via netwerken of speciale uitzend- en headhunterbureaus.
Bij de Leidse Instrumentenmakersschool studeren momenteel 184 leerlingen. Jaarlijks halen 54 leerlingen hier een diploma. Tien studeerden het afgelopen jaar af als research-instrumentenmaker. Het ROC Zadkine in Rotterdam heeft een opleiding uurwerktechniek.

5 likes

Wel mooi ff bovenaan :smiley:

Ruud

Ik vraag me toch werkelijk af waarom die VdG’s EUR 5900 moeten kosten. “Er zit veel handwerk in”, terwijl hij langs zijn computergestuurde precisiemachines loopt. Valjoux uurwerk. Op zich heb ik veel waardering voor zijn ondernemerschap en ik begrijp ook wel dat de ontwikkelingskosten hoog zijn maar dat neemt niet weg dat de prijs/kwaliteit verhouding niet gunstig is. Exclusiviteit zonder topkwaliteit, want daar komt het op neer, rechtvaardigt de prijs in ieder geval niet. De concurrentie met topmerken aangaan op basis van dubbel ontspiegeld saffierglas… Kom op zeg, dat vind ik ronduit lachwekkend. “In vergelijking met hun horloges in hetzelfde prijssegment onderscheiden wij ons door de afwerking en fraaie uitstraling. Daarom ook vindt hij dat hij eigenlijk niet concurreert met merken in diezelfde prijsklasse als Omega, IWC, Baume & Mercier, Tag Heuer en Jaeger Le Coultre”. Wordt hiermee bedoeld dat de afwerking van een VdG beter is dan die van een IWC of JLC van 5900 EUR? Of dat de uitstraling fraaier is? Wybe slaat de plank toch echt volledig mis met deze boude uitspraak.
Nu iets positiefs: wel heel goed dat ie kennelijk bezig is met het ontwikkelen van een eigen uurwerk. Als de prijs dan niet wordt verhoogd is het wellicht de EUR 5900 toch waard.

1 like

Laten we het er gewoon op houden dat Wybe van der Gang een positief ingesteld ondernemer is die overtuigd is van zijn kwaliteiten… :wink:

In elk geval is het een zeer fraai horloge. Ik heb niet de kennis om ook daadwerkelijk te zeggen of het 5900 euro waard is. Mocht ik ooit gaan shoppen met dat soort bedragen (’ sweet dreams’) dan is er erg veel fraais te koop.

Hallo Roemer,

Ben het volledig met je eens, en ik heb al eerder op dit forum geschreven dat ik de prijs veel te hoog vind voor het gebodene. Loop de horlogegids 2007 maar 's langs, dan vind je heel wat fraais voor dergelijke bedragen. Dat VdG zijn horloges toch aan de man brengt voor Euro 5900 verdient bewondering. Maar ik vind 't op zijn zachtst gezegd merkwaardig. Hij heeft in ieder geval een goede marketing, en weet een imago van bijzonderheid neer te zetten. Toch knap voor een Fries. Maar mijn bewondering voor die andere Friese horlogemaker (VdK) is wel veel groter.

Groet,

Johan

Ik ben enige tijd geleden op bezoek geweest in de nieuwe fabriek. Mijn bevindingen…

Een bevlogen man, die eigenhandig een merk weet neer te zetten, ambitieuze plannen heeft en imho al wel wat heeft bewezen door een (alweer imho) erg mooi horloge te ontwerpen, te produceren en (net zo belangrijk) te verkopen. Of het 5900,- waard is… ik vermoed dat de marge die Vd Gang maakt niet hoger is dan die van vrijwel alle grote merken in ieder geval, en veel handwerk lijkt er zeker in te gaan zitten.

@Roemer; ooit het horloge real life gezien? Of het het waard is moet ieder voor zichzelf bepalen, maar er zijn een hoop zaken (stikstof gevuld, verend mechanisme, snijden v/d kast ipv stansen en nog veel meer dat ik niet weet of begrijp ;-)…) die op het gebied van afwerking veel toevoegen aan het horloge dat je niet terugvindt bij een, noem eens een dwarsstraat, IWC Portugieser.

Ik heb er in ieder geval veel respect voor, en hoop dat zijn plannen zoals het begin 2007 uitkomen van een nieuw model en het ontwerpen van een eigen uurwerk (hij heeft als ik het goed begrijp nu 2 van de 4 complicaties van zijn eeuwigdurende kalender uurwerk afgerond, overigens gaat dat horloge veel meer kosten dan 5.900,- eerder 25k) Vd Gang een toekomst van groei geeft.

CvdK kan ik trouwens ook erg waarderen, heel bijzonder. Als ik toch eens rijk was… :wink:

1 like

Nee ik moet toegeven dat ik het nog niet in het echt heb gezien. Ik neem direct aan dat het een fraai horloge is om te zien, dat zijn ze allemaal in deze prijscategorie. Maar de dingen die jij noemt, stikstofvulling, draaien van de kast ipv stansen, zijn niet uniek en rechtvaardigen de prijs in ieder geval niet. Ik weet niet op welke Portugieser jij doelt - waarschijnlijk de chrono - maar ook daarvan (zij het niet in de mate als de VdG) vind ik de prijs/kwaliteit verhouding behoorlijk scheef. Maar goed; iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten waar 'ie zijn zuurverdiende euro’s aan uitgeeft.

Roemer,

Ik ben het niet met je eens. Ik denk dat zijn prijs meer gerechtvaardigd is als vele gerenomeerde merken die hoge (re) bedragen vragen… Als ik jouw stelling/mening door trek, geldt denk ik voor ca. 90% van het totale horloge aanbod in het hogere segment (zeker ook in het lagere segment trouwens) dat de prijs-kwaliteitverhouding niet klopt c.q. erg scheef is. Daar hoor je nooit iemand over. Dat is toch zeker ook vreemd… Daarbij, als je ziet hoe een VdG gemaakt wordt, zou je het wellicht beter begrijpen. Daarbij zit er meer handwerk in dan je denkt en dan menig ander horloge. Het blijft een boel geld, maar voor een groot deel beter te rechtvaardigen (enig idee wat de ontwikkeling van zo’n klok evengoed nog kost?)dan enkele andere dure merken waarvan bijna alles machinaal gemaakt wordt en waarbij bijna niets in-house gemaakt wordt…
Ik ben ook een liefhebber van VdK, die ook de uurwerken inkoopt (en er vervolgens iets erg moois mee doet). Vind je die ook overpriced?

Niels

1 like

Beste mensen,

dit draadje was enkel bedoeld om een artikel in NRC even uit te lichten.
Op de een of andere manier roept Van der Gang nogal wat love-to-hate appael op. Ga gerust jullie gang om uitgebreid te beargumenteren waarom het horloge wel of juist niet 5900 euro waard is, maar daar zijn in de afgelopen maanden al wat draadjes aan besteed. Een dergelijke discussie wordt dan snel een herhaling van zetten.

groet!

1 like

Het nadeel van die 5900,- vind ik voornamelijk dat ik het horloge niet speciaal genoeg vind om dat er ooit aan uit te geven. Terwijl ik dat bij een Portugisier wel heb of een MC.

Misschien is mijn Chauvinisme nog niet ver genoeg ontwikkeld, misschien ben ik een stugge Groninger die niets van Friezen moet hebben, misschien hecht ik te veel waarde aan historie, maar om één of andere reden lukt het me niet om lyrisch te zijn over die klok.

Ik vind hem wel heel erg mooi.

Knie-reflex schreef:

dit draadje was enkel bedoeld om een artikel in NRC even uit te lichten.
Op de een of andere manier roept Van der Gang nogal wat love-to-hate appael op. Ga gerust jullie gang om uitgebreid te beargumenteren waarom het horloge wel of juist niet 5900 euro waard is, maar daar zijn in de afgelopen maanden al wat draadjes aan besteed. Een dergelijke discussie wordt dan snel een herhaling van zetten.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Ik liet me gaan, excuxes.

Mwah, een beetje discussie is toch nooit weg, zolang het respectvol gebeurt. Persoonlijk denk ik dat een deel van de “waarde” van een Van der Gang toch ook een beetje in de exclusiviteit zit. Er worden er 150 per jaar gemaakt, vergelijk dat eens met de produktie-aantallen van de modellen van de grote merken in dezelfde prijsklasse.
Het is volgens mij sowieso moeilijk om objectief een waarde vast te stellen voor welk horloge dan ook.

1 like

En vandaag een dito artikel in de Elsevier.
Voor wat het waard is…

1 like

Zie ook: Welke minister draagt een Van der Gang?

Gezien de discussie, zal ik eens kijken wat die klok nu kost :smiley:

hmm, staat in ieder geval niet op de site…