Doe ik wel, weet niet of hiervoor een volgorde voor is.
Alleen de deksteen samen met de palletfork in de epilame (fixodrop) stoppen om het goed schoon te maken. Misschien nog een tip voor de palletfork: eerst een kwartier het uurwerk laten lopen alvorens je de robijnen van de palletfork smeert, de olie blijft dan mooier zitten
@Stevil85 ik heb het uurwerk volledig gedemonteerd dus kan het niet 15 min laten lopen! Maar waarom zou de olie dan beter blijven zitten? Ik kan me er niet een reden voor bedenken nl.
Nog bedankt voor je antwoord op de chaton en deksteen!
Bedoel ook als het uurwerk weer in elkaar zit, de raderen etc zijn dan geolied. Je laat dan het uurwerk eerst een kwartiertje ofzo lopen en daarna smeer je de palletfork.
door het droog lopen maak je als het ware een kanaaltje op de kopse kant van de steentjes van de vork, de olie blijft hier dan mooi tussen zitten. Snap je dit of moet ik het tekenen
Sorry @Stevil85 ik snap het echt niet, ook niet wat je met bovenstaande afbeelding bedoelt. Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt is dit mijn eerste uurwerk en leer zo aldoende
Tot nu gaat alles voorspoedig, welke steentjes van de palletfork(anker) bedoel je? En kanaaltjes (door het droog lopen slijt het steentje toch niet?)
Epilame ken ik ook niet!?!?
Graag wat uitleg
Epilame is een oppervlaktebehandelingsmiddel, wat het spreiden van oliën op oppervlakken tegengaat. Vooral gebruikt bij ankerstenen, incablok/dekstenen, ankerrad en teflon reversors van Rolex.
Rest alleen nog: Welke steentjes?
Bedoel je de twee steentjes die het ankerrad bewegen?
Ik moet toch nog wat bestellen bij Cousins,
Ze hebben Moebius 8941, 8951 als alternatief wordt 8991 gegeven BP 99,95. Vrij duur vindt ik, ander soort en geschikt voor metaal/steen ?
Vergeef me mijn slechte uitleg skills . De epilame laat een laagje achter op de kopse kant van de ankersteentjes. Voordat je olie op de kopse kant van deze steentjes doet (want deze moet je ook smeren), laat je het eerst ‘droog’ lopen zodat het ankerrad een soort kanaaltje slijt in de epilame laag. Je kan nu olie op de ankersteentjes doen en dan zal de olie niet zo snel weg lopen.
Dank je @Stevil85 , ik heb deze een tijdje geleden ook bekeken maar het was me niet opgevallen (was nog niet bezig met de olie) dat de olie hierin genoemd werd. Ik zal het nogmaals goed bekijken.
(Moebius 9504 is a 100% synthetic soft grease with a high crush stability great for reducing the wear in medium to high pressure friction problems in watches.)
Zoals hierboven al gezegd, ik gebruik ook Molykote DX (Bergeon 6991)
Verder gebruik ik nog Moebius 9504 voor de ankerpaletten, maar in het begin heb ik dat gewoon met D5 gedaan; het wordt anders allemaal wel een hele investering; die olie is niet goedkoop.
Het plaatje met roest heb ik op de volgende manier behandeld:
Druppeltje Brasso (koperpoets) op een plaatje RVS
daarne het plaate erop en met een doekje circeltjes draaien.
Het resultaat is redelijk!