Oud Zenith zakhorloge, een restauratie waard?

Hallo allemaal,

Vanuit een kist die van mijn opa was komt onderstaand flink beschadigde zakhorloge tevoorschijn. Volgens mij is de ketting ook nog origineel, alles van zilver denk ik.

Op het forum wel wat informatie omtrent de juwelier, Van Arcken & Co uit Soerabaja, Indonesië.

Wat denken jullie, is een dergelijk horloge een restauratie waard? Alvast bedankt voor jullie reacties!

12 likes

Mooie Zenith! Zou voor mij persoonlijk de restauratie zeker waard zijn. :slightly_smiling_face:

4 likes

Van je opa geweest ?
Altijd de moeite waard. Hij lijkt niet eens zo slecht.

3 likes

Ja, zijn initialen (JB) staan in het deksel. Is echt een hele andere generatie met 1894 als geboortedatum.

1 like

Glas en wijzer, een service beurt en verder voor 100 jaren :wink:

2 likes

Een passende vervanging voor de ontbrekende wijzer, het uurwerk schoonmaken en de spinnenraggen van de wijzerplaat verwijderen en je hebt een keurig horloge.

1 like

Emotioneel en historisch is ie zeker moeite waard om het te restaureren :thumbsup:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Bij dit soort horloges zou voor mij de emotionele waarde het wel winnen, of de kosten moeten wel heel erg hoog worden.

Eerst een prijsopgave aanvragen en dan verder.

Mocht je het horologe laten restaureren, wil je dan ook het resultaat laten zien?

3 likes

Prachtig zeg en een mooi stukje historie en aandenken aan je opa.

:ok_hand:

1 like

Ik zou het zeker laten herstellen, misschien wil @koen je ermee helpen.

2 likes

Een vroege aanduiding voor hofleverancier, heel apart.

1 like

Zeker de moeite waard en in de familie houden !!

1 like

Bedankt voor jullie positieve reacties allemaal. Financiele waarde heeft het horloge niet voor mij, emotionele des te meer.

Bij wie zou ik (binnen of buiten dit forum) terecht kunnen voor een prijsopgave?

@koen ??

1 like

Toevallig heb ik vorig jaar voor een kennis exact eenzelfde Zenith zakhorloge gerestaureerd.
Ook een Zenith met dezelfde tekst op de wijzerplaat en achtergrond uit Soerabaja verkocht door van Arcken
Dit is voor sommige horloge liefhebbers een zeer begerenswaardig horloge, niet alleen al omdat het een Zenith is, maar ook omdat het uit het voormalige Nederlands Indie komt.
En dan met name voor horloge verzamelaars met een Indonesische achtergrond.
Ik raad de eigenaar dan ook aan om het te restaureren en in ieder geval om het in een goede functionele staat terug te brengen. Ik wil met alle plezier kijken of ik het in orde kan maken.
Zo te zien zit er ook geen glas meer op, wijzers voor dit type zakhorloges heb ik ook nog voldoende.
Zo te zien op de foto, zit verder alles er nog aan en moet het zeker weer goed in orde gemaakt kunnen worden.
Als er inwendig verder niets mankeert en uitsluitend schoonmaken en kalibreren betreft, dan zijn de kosten als ik het ga repareren minimaal.
Alleen een bijdrage in de schoonmaakmiddelen en wat olie, nieuw glas enz. Meer niet.
Ik hoor het wel als je interesse hebt om het in orde te krijgen.

17 likes

Beste EricPP, wat een mooi aandenken aan je opa. Het is een geweldig zahhorloge en ik zou het een ereplaatsje geven. Succes en veel plezier . groet

1 like

Beste vinwat, goed te lezen dat u ook zo’n mooi zakhorloge merk Zenith heeft. Het verhaal er achter is al veel waard en wat nog leuker is dat u een medeforumlid wilt helpen tegen minimale kosten. Dat is nu echt top. groet en succes

1 like

Volgens mij heeft mijn pa zo’n Zenith uurwerk & wijzerplaat in een marriage horloge gekocht op catawiki vd week.

Wel 'n grappig ding eigenlijk.

1 like

Nee ik heb zelf niet zo’n horloge, ik heb er een gerestaureerd voor een andere horloge liefhebber.
Een van de redenen is o.a. dat ik na de oorlog toevallig in Soerabaja heb gewoond en wel vlakbij het adres waar van Arcken zat.
Overigens is dit niet de eerste keer dat ik voor een forumlid iets repareer tegen kostprijs.
Ik doe dit uitsluitend als ik zelf plezier in het projectje heb en een ander kan helpen met een restauratie van een, voor dat persoon, een emotioneel object, in dit geval een horloge.

8 likes

Top, groet