Reinigingsmiddel voor Elma horloge reinigingsmachine

Ik zoek een reinigingsproduct voor in de Elma horloge reiniger. Rubisol kan ik alleen in 5 liter verpakkingen vinden. Voor mijn gebruik heb ik liever een kleine verpakking, 1liter bijvoorbeeld. Iemand ervaring met andere producten?
Gelbar vond ik in 1L verpakking, maar moet verdund worden met water. Iemand ervaring hiermee?

1 like

Gebruik ook altijd. Werkt ook gewoon goed.

Moet je hierbij ook nog een spoelmiddel hebben voor in de andere potten? Want daar kan ik zo gauw niks over vinden.
Ik kan me namelijk voorstellen dat, omdat deze waterverdunbaar is, je daar weer bijpassend spoelmiddel voor dient te gebruiken. Of kan dat dan gewoon met bijvoorbeeld gedistilleerd water?

Voor mijn Emmi/Emmag heeft Farnell diverse soorten cleaner in kleine flesjes.

Misschien weet Scudo dit?

Ik gebruik Elma WF Pro en Elma Suprol:

Beide weliswaar 2,5 Liter verpakkingen, maar niet zo schreeuwend duur. :sunglasses:

3 likes

Bij Cousins, Greiner concentraat à 50ml voor £7.50 ex Btw, ex ca €2 verzendkosten:

https://www.cousinsuk.com/product/greiner-watch-cleaning-concentrate
Ik heb geen ervaring met het produkt. Het is 1:20 dus goed voor één liter.

Welke naspoelvloeistof daar bij hoort is niet meteen duidelijk op de overzichtspagina van reinigingsvloeistoffen:
https://www.cousinsuk.com/category/watch-cleaning-rinsing-fluids
Dat kun je ze per mail vragen, meestal heb je binnen een dag wel antwoord.

Zeker goed, Gelbar eerste bad, wasbenzine tweede bad kort spoelen max. 10 minuten en weer wasbenzine derde bad naspoelen 10 to 15 min. Daarna goed droog laten draaien op hoge snelheid. Dan alles eruit halen, nakijken of de tapgaten goed schoon zijn en of beschadigd, gebroken resp. gescheurd enz. Doe ik ongeveer meer dan 30 jaar en werkt voortreffelijk.

Yep, hier ook. Prima ervaringen mee, nog geen neiging gehad iets anders te proberen. Meteen een tip voor spaarzaam omgaan er mee: Bij het verversen van de inhoud van de potten, zet ik de tweede spoelpot op de plek van de eerste, en vervang alleen de inhoud van de eerste spoelpot. Op die manier kun je met 1 can van elk een hele tijd doen.

Bovendien - dit spul is “ready to use” en geheel watervrij.

2 likes

Ik spoel altijd na met wasbenzine. Alles wordt brandschoon.

Goede tips heren, bedankt!

Die gebruik ik ook, werkt super.
Het beste kun je de eerste twee baden cleaning en rinsing als laatste bad gebruiken.
Wasbenzine als laaste bad kan wat vlekkerig op drogen.

1 like

@vinwat: de Gelbar die jij koopt is ook in concentraatvorm die je nog aanlengt met water?

Onderin de flessen van de Elma schoonmaakmachine zit op het glas een streepje.vul dat met de Gelbar tot aan dat streepje en vul de fles daarna verder aan met water tot het streepje aan de bovenkant van het glas. Het is nodig om tot aan dat bovenste streepje het glas af te vullen voor de beste werking van het schoonmaken, ook i.v.m. de juiste snelheid van het toerental wat je kiest. Het toerental moet niet hoger zijn dat de vloeistof (gelbar het met water) gaat schuimen. Daarna de korf omhoog trekken en de restvloeistof met hoge toerental uit de korf slingeren. Dan naar de volgende fles en hetzelfde doen als hiervoor is beschreven.

Super bedankt voor de info!

Ik lees dat een aantal mensen benzine gebruikt. Ik kon me een draad herinneren waarin over een onfortuinlijke ontploffing van benzinedampen werd verteld en heb hem even opgezocht: