Ik volgde het horloge al even op de baai, mooi, maar klein, 31mm, toch ook apart, niet duur, 17 jewels, beetje weinig, liever meer, maar die dial, toch wel mooi, pizza-dial, apart, indices mooi, cijfers mooi, secondewijzer met rode punt mooi, lekker lange wijzers mooi, kastvorm mooi, weet je wat ? Doen !
Dan fase 2, Googleāen, beetje speuren, calibertje kijken, zulke dingen, NA-tje voorbereiden zeg maar. Vind ik leuk om te doen.
Even zien, wat is er bekend?
De verkoper had gezegd āzeer zeldzaam verzamelaarsstukā, ok, zeggen ze wel vaker, bijna altijd eigenlijkā¦
Hij had ook nog gezegd ā zowel kast als loopwerk zijn gemerkt AHOā. Op de deksel staat het, op de foto van het caliber zie ik het niet, maar, hij voelt betrouwbaar, niet het eerste horloge van hem.
Ook nog gezegd āConstanta is het merk van klokken en horlogebouwer August Hohl uit Pforzheim.ā Misschien wel een inhouse horloge.
En ook nog ā een stuk Duitse industriegeschiedenisā en āzeer verzamelwaardigā. Nou allemaal prima.
Plaatje van het caliber bekeken, GIYF, en er blijkt een caliber AHO 1057 in te zitten.
foto NA caliber
foto AHO 1057 caliber
Die zijn hetzelfde volgens mijā¦
Nu de info over dit caliber AHO 1057 uit Uhrwerksarchiv.de
Een zeer zeldzaam caliber handopwinder, inhouse, kwaliteit gelijkwaardig aan die van de Zwitsers, nauwelijks nog te vindenā¦zeer zeldzaam
Dit gaat heel erg de goede kant op ! En hij is al incoming.
Het AHO 1057 caliber heeft 17 jewels, anker, 18000 bph, handopwinder met Super Shock resist schokbescherming, nee, tweemaal Super Shock resist.
Via het merkenregister nog geleerd dat de firma Hohl is opgericht in 1930 te Pforzheim. En dat is het. Nog wat andere calibers, maar verder he le maal niks te vinden !
Hoe kan dit ?
Eens even kijken op HF bij Constanta 0 hits,
( in 2011 wordt 1 keer gesproken over een AHO 1021)
Watch-wiki 0 hits
Wikipedia 0 hits
Google In Pforzheim is een Hohlstrasse.
Pforzheimer Zeitung 0 hits
Uhrforum Daar zwerven een paar Constanta 's rond en wat AHO calibers in andere merken.
Het enige wat je op Uhrforum vindt is dat de AHO 1057 zeer zeldzaam is met secondewijzer, maar met subdail extreem zeldzaam.
En dat is het ! Verder niets te vinden !
Nergens, in elk geval niet door mij.
Hopelijk had ik mn dag niet en komt er nog wat te voorschijn, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Als je wilt helpen, graag.
Trefwoorden :
August Hohl, Pforzheim, Constanta, Constanta Excellent, AH0 1057
Ik vind het maar vreemd, onlogisch, on-Duits. Bijzonder en schaars, en dat is het.
Niks over de firma. De naam en 1930, verder niets.
Ik weet inmiddels dat Pforzheim flink platgegooid is in WO2, misschien heeft dit er mee te maken, wirklich keine Ahnungā¦
het deksel nog even
En nog even alle beschikbare informatie op een rij
Bedankt voor het lezen.