Je 3 favoriete horloges in bezit. Welke en waarom?

Heb hier lang over nagedacht, en wilde eigenlijk met een cliché aankomen dat het niet mogelijk is om een top 3 uit te kiezen, want aan allemaal verknocht, enzovoorts. Ik heb drie quartz horloges waar ik veel mee gedaan en gezien heb, ik heb een aantal andere in de verzameling die ik gewoon erg mooi vind, dus ik heb grote moeite om te kiezen.

Na rijp beraad tot de volgende 3 gekomen:

1. Aristocrat 34mm gouden dress horloge.

Hij is klein en niet bijster sterk, waterdicht of modieus. Maar hij is van m’n grootvader van m’n moeders kant geweest. Mijn moeder is bijna 80. Ikzelf net 42. Als nakomertje heb ik moeten zien hoe m’n oudste oom stierf, m’n grootouders allemaal stierven, m’n jongste oom van moeders kant, m’n vader, ja, wie niet eigenlijk? M’n broer, zus en moeder zijn de laatsten der mohikanen waar ik eigenlijk een hechte band mee heb.

Op dat moment worden een paar erfstukken belangrijk. Zo heb ik een stuk Indonesisch houtsnijwerk in de kamer staan wat mijn vader, moeder en ik ooit in Eelde op een rommelmarkt vonden. Een doodsimpel schaak- en dambord met bijbehorende stenen waar m’n oom, vader, broer en ik altijd mee speelden. Het handschrift van m’n vader staat op de kartonnen doos van de damschijven.

Dit horloge verbindt mij met een familie die goeddeels weg gevallen is, gaat dus nooit meer weg, en zal in goede staat gehouden gaan worden.

1. Mühle Glashütte Teutonia II

Na lang en hevig nadenken en koekeloeren gekocht met m’n partner. Het horloge is nog niet zo lang in m’n bezit, maar het ontwerp is gewoon prachtig, en het zal me altijd aan deze vrouw doen denken. Wat er verder ook moge gebeuren in of met onze relatie, ik ben er relatief zeker van dat dat altijd iets van waarde zal blijven.

1. Seiko SARB017 Alpinist.

Omdat het een klein, taai rakkertje is met een zeer eigen uitstraling. Ik heb duurdere horloges, grotere, “stoerdere” en nettere, maar deze is toch de shit. Als morgen het eind van de wereld daar is zal ik m’n Alpinist om doen en alle erfstukken en overige zaken toch laten schieten, want dit is gewoon het ultieme enige horloge.

Het is sterk, 200m WR, heeft een fijn uurwerk, goede lume, een eigen smoel, een goed formaat en ik heb het vermoeden dat het behoorlijk onverwoestbaar is. Er zullen mensen zijn die me voor gek gaan verklaren, maar zo zie ik het. Wellicht dat een Damasko DA35 is meer anti-magnetisch en “harder” maar minder waterresistent, en de Sinn 856 is het enige horloge waarvan ik vind dat ie 'm allround klopt, maar die twee zijn in mijn ogen saaier.

11 likes

Goede keuzes en kan me er prima in vinden. Gelijk erg fijn dat de Aristocrat al een mooi horloge op zichzelf is!

Sowieso al knap dat je een keuze hebt kunnen maken. Je omschrijft ook gelijk een beetje waar het bij mis gaat met kiezen. Deze is wellicht het mooist, deze erg comfortabel, deze heeft een berg emotionele waarde, deze etc, etc.

1 like

Yup. da’s nou precies de crux. Nu heb ik al een paar dagen de nieuwe Glycine om de pols, erg fijn. Maar m’n Hammies kriebelen ook. En m’n overige Seikotjes. En, en, en.

Dank je. Het viel mij ook mee, eenmaal gerepareerd en op een fatsoenlijke band. De maat, daar wen je snel aan, die noopt tot het aanschaffen van kleinere horloges, wat ik niet verwacht had.

Absoluut niks mis met kleine horloges. Het went idd verrassend snel. Heb ook een paar 34mm’s liggen en draag ze nog steeds.

1 like

Blijft een mooi ding, die Sarb017 Alpinist. Doet me toch weer twijfelen om 'm aan te schaffen als Seiko liefhebber. Ik ben alleen een beetje bang van die groene plaat. Begrijp me niet verkeerd, die is super, maar moeilijk(er) te combineren dan zeg maar zwart, grijs of blauw imo. Of heb ik het mis?

Nou, ja, dat hangt er vanaf. Kijk, bij een zwart pak met een wit overhemd kun je natuurlijk alles aandoen wat je wilt, dus daar kan die Alpinist bij als zeer tegendraadse noot op een Zwarte croco. Maar daar wordt ie dodelijk saai van.

Ik draag 'm meestal met vrijetijdskleding, witte of lichtblauwe overhemden, soms lichtroze. Allemaal op een chocolade-bruine Hamilton band. Wat mij betreft geen probleem om het zo te doen. Dan wel met jeans en vaak inderdaad bruine schoenen / riem.

1 like

Mijn (huidige) top 3. Vanwege het draagcomfort en de “originele” looks.
I willekeurige volgorde: Raymond Weil Nabucco 3900, Hamilton X-wind, Seiko Monster…

2 likes

Een van de mooiste chrono’s verkrijgbaar. Super comfortabel om te dragen door het titanium. Opvallend maar toch ook chic. Prachtig uurwerk dat te bewonderen is door de mega grote open caseback.

Understated alleskunner met een prachtige plaat die er in ieder licht weer anders uitziet en een subtiele hint van blauw door de blauwe markers. Kan onder een pak maar ook prima met een t-shirt/polo.

Erg mooie retro style duiker met het mooiste domed saffier op de markt. De diepblauwe plaat geeft ook dit horloge weer iets speciaals m.i.

15 likes

Erg mooi!!
Wel leuk om te vermelden een klant in Italië heeft dezelfde Rolex draagt en elke keer valt hij me in goede zin op. Uiteraard gedragen onder een pak en Idd ook erg mooi.

Oh enne, je mag best nog wel een keer een foto van de achterkant posten, kunnen wij er ook weer even van genieten. :wink:

2 likes

Tnx. Foto van het uurwerk / caseback van de speedy Ti en meer foto’s van het horloge zijn de vinden in dit NA topic:

1 like

Schitterend! Alle drie prachtig. Jammer dat de Speedy zo voor mij wat groot is. De Rolex is ook grandioos.

1 like

http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/b/0/b07c338dfc82cd1cdb6060f6142383ef0b168fa1_1_690x459.jpg

4 likes

Hij is wel wat groter inderdaad. 44mm is voor mij de maximale grote die ik wil dragen. Smart casual kom je daar nog net mee weg vind ik zelf. Omdat het een titanium horloge is merk je dat eigelijk niet qua draaggemak overigens.

Voor mij op 1:

Op 2: En op 3: De 1e Casio gw m5610 is voor mij het beste horloge ooit gekocht.Op mijn werk loopt een horloge nogal wat stoten/krassen/beschadigingen op en bij dit horloge zie je dat niet zo snel.Heb deze nu 3 jaar en ziet er nog bijna uit als nieuw.Fijn dat de datum en tijd altijd exact juist staat,solar en goede verlichting.De 2e, Seiko SNE093 vind ik gewoon een mooi kwaliteits horloge voor niet al te veel geld.Solar werkt perfect,heeft na 2 jaar nog nooit stil gestaan en erg accuraat.Ik draag deze niet zo veel omdat ik bang ben voor krasjes al is het natuurlijk een gebruiksvoorwerp.De lumibrite werkt ook goed.De 3e, Casio PRG-270 Zeker voor mijn polsen is deze vrij groot.Heb dit horloge voornamelijk voor de barometer functie gekocht en dat werkt perfect.Verder solar en goede verlichting.Ook handig zijn de tijden van de zonsopkomst/ondergang.

1 like

Voor 44 draagt hij klein weet ik. Ik heb alleen vrij ‘charmante’ polsen zulllen we maar zeggen.

1 like

wat een knaller !

1 like

Omdat ik er nog slechts 3 bezit…(met een beetje geluk komt daar morgen een Seikootje bij)

Less is more…

1 like

We zijn een aantal jaartjes verder en heb ik die tijd nog wel wat horloges bijgekocht, waaronder deze:

Casio Wave Ceptor LCW-M100DSE-2AER

Radio gestuurd.
Solar.
Saffier glas.
Lume hele nacht afleesbaar en anders zit er ook nog verlichting op.

En vandaag ben ik terug in de tijd gegaan.
Zag de Casio Vintage horloges in de etalage liggen en was meteen verkocht.
Heb er een ander bandje opgezet omdat ik dat persoonlijk wat mooier vind staan.
Hij is klein en plat (6mm) en je merkt nauwelijks dat je hem om hebt.

Het is de Casio a700wem-7aef.

Bij die Wave Ceptor moest ik in het begin even wennen aan die 5,6 en 7, met name aan die 6 omdat die er maar half op staat.
Eenmaal gewend vind ik het een erg fijn horloge welke mooier is in het echt dan op de foto’s.

Die a700 is heeft een resin kast en acryl “glas”, met een stalen band.
Er is ook een variant welke volledig van staal is met ook mineraalglas. (A1000)
Ben uiteindelijk toch voor de goedkopere variant gegaan want die koste maar de helft.
Ik ben behoorlijk voorzichtig met mijn horloges dus kwa krassen zal het in mijn geval wel meevallen.