In een van mijn horloges zit een miyota 9015. Doorgaans een betrouwbaar en degelijk uurwerk. Daar denkt de mijne inmiddels anders over lijkt het.
Probleem 1
Iedere rondgang van de secondewijzer stopt deze op 3 seconde over het hele uur. Zodra je het horloge schud loopt deze weer netjes verder, tot 60 seconde later. Dit probleem is eerder aan de hand geweest maar was plots verdwenen en ook zeker een maand niet meer voorgekomen.
Probleem 2
De kroon (schroefbaar) is in 3 standen te gebruiken
-Alleen uitdraaien (stand 1) zou je het horloge handmatige moeten kunnen opwinden.
-Stand 2 is quickset voor de datum
-Stand 3 is tijdverstelling
Echter lijkt stand 1 verdwenen. Zodra ik de kroon uitdraai is dit meteen stand 2. Vreemd
Probleem 1 kan variëren van een vuiltje of beschadiging op het tandrad van de secondenwijzer. Of simpel haken van de wijzers. Is het in elke stand van de wijzers?
Probleem 2 vergelijkbaar wel eens tegen gekomen. In dat geval zat de springload van de kroon vast. Dit is het veer mechaniekje die er voor zorgt dat de kroon ingedrukt wordt zonder spanning op de stem te geven.
Als deze vast zit in ingedrukte positie is de stem korter en heb je inderdaad direct quickset datum bij losschroeven.
Bedankt voor je reactie. Had net even de deksel eraf gehaald. Liep het horloge weer enkele minuten keurig, maar nu stopt de secondewijzer zowel op 4 sec voor 12 als 3 sec na 12. Het lijkt niet aan te haken van de wijzers te liggen hier zit voldoende ruimte tussen en is ook op iedere willekeurige stand van de overige wijzers (uur en minuten wijzer). Het probleem is plots ontstaan, na 3 a 4 maanden normaal functioneren. Ik ben echt niet kundig genoeg om het uurwerk eruit te trekken en door enkel de deksel eraf te schroeven kan ik weinig zien…
Ik heb inmiddels met behulp van een forumgenoot waarvan ik het horloge gekocht heb, een mail gestuurd aan de fabrikant. Er zit namelijk nog garantie op het horloge. Wordt vervolgd. Deze vraag was meer uit interesse.
Horloge zal onder garantie gemaakt worden… Maar even naar Hongkong sturen a.u.b. hmmm had ik natuurlijk niet aan gedacht. Ik heb, blijkbaar onterecht, aangenomen dat de fabrikant een servicecenter in Europa had.
Iemand hier die een miyota 9015 kan / wil servicen? Of iemand die ervaring heeft met een reparerend forumgenoot en hem of haar ten zeerste adviseert? Zie probleem omschrijving in openingspost.
Ik gun het namelijk een forumgenoot meer dan een parcel-service als UPS of zo.
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Miyota 9015. Ik vroeg mij af, of iemand jou heeft kunnen helpen en zo ja of je mij eventueel zou kunnen doorverwijzen?
Ik ben perfect geholpen door forumgenoot Tokes. Achteraf bleek de wijzerplaat overigens een heel klein beetje schuin te liggen waardoor de seconde wijzer het glas raakte (probleem 1) en probleem 2 was dat de kroon niet goed op de stift zat gedraaid…
Maar enkele posts hierboven staat een link naar een kaart, waarmee je sleutelaars in de buurt kan zoeken