OK - ik gebruik drie baden; eerste bad WF Pro, laatste twee baden Suprol Pro. Ik bestel op eBay uit Duitsland, die doen niet zo vervelend over “brandbare vloeistoffen help gevaar blablabla”. Eerste Suprol spoelbad gaat na verloop van tijd naar het Milieupark, samen met het WF Pro bad; ik vervang alleen het eerste spoelbad en verhuis het laatste spoelbad naar de plek van het eerste. Zo doe je er wat langer mee.
Essentieel is dat je minimaal een Elma SE oftewel Super Elite hebt; of de moderne Indiase variant daarvan - op eBay rond de 600 euro. Voordelige, complete en geheel functionele vintage SE’s zijn schaars aan het worden. Mensen weten onderhand wat er te koop is.
Nieuwprijs van de laatst gemaakte exemplaren van Elma zelf (2011 gauw uit m’n hoofd) was zo’n 1200 euro. Reserve-onderdelen zoals de kurken pakkingen (vergaan na enkele jaren, bakelieten deksels van de potten (iets te hard aandraaien en je hebt een haarscheurtje) en de motorpakking zijn met een beetje zoeken nog wel te vinden, HSWalsh en Cousins hebben ze nog. Ik heb zelf een ranzige maar perfect werkende SE voor 100 euro gekocht, 50 euro aan pakkingen, klaar. Later nog een donor voor 50 euro waar ik al snel het verwarmingsplaatje uit nodig had. Is los bijna twee keer zo duur als de hele donormachine.
De bediening is geheel handmatig, ik gebruik de prima werkende maar ook vrij irritante wekker eigenlijk nooit, maar werk deels op de klok, deels op gevoel. Ranzig uurwerk? Opgedroogde olie eerst uitpennen, en daarna wat langer in het eerste bad. Zo tussen de 7 en 10 minuten.
Dan de korf omhoog trekken met de motor-unit nog op de pot, en uitcentrifugeren. Ik speel altijd wat met de snelheidsregelaar op de kop, gaat ook op gevoel en rekening houdend met een eventueel erg kostbaar en fragiel uurwerk. Daarna de hele bubs omhoog, gauw deksel losjes terug op de eerste pot, deksel tweede pot los, alles weer afzinken, eerste deksel goed vast, en zo de drie potten langs. Niet vergeten telkens alle deksels te checken op goed vastzitten - het spul verdampt als een malle en is niet echt gezond. Mijn SE in actie, hier nog in mijn garage waar ik een paar maanden in werkte voor het atelier klaar was.
Laatste pot met gaatjes is de verwarmingsbuis. Als je een plastic korf hebt (ik heb er nog een van pisbakkenstaal), niet te diep induwen! Menig plastic korf is al gesmolten in SE-verwarmingsbuizen.
En voor alle duidelijkheid/ten overvloede - dit is dus voor geheel gedemonteerde uurwerken. Zoals:
Was ook nog een vraag van de TS - hoe maak je de balans schoon? Bij Incabloc-systemen (alleen dan!) gewoon monteren op de platine, kijk maar op de foto in de rechterkorf, en spoelen zonder de chatons en dekstenen. Gaat altijd goed. Bij systemen zonder Incabloc, balans loshalen van de kloof en apart reinigen in wasbenzine en One-Dip (zo doe ik 't althans). Niet in de schoonmaakmachine in elk geval.