Wat als je een horloge zou kunnen vinden waarin alles voor jezelf samen komt. Waar zoveel verschillende verhalen aan kleven dat het gewoon allemaal klopt. Een deal kunnen maken waar je blij van wordt. Soms kan dat…
Voordat ik het horloge laat zien, wil ik even ingaan op drie aspecten die dit voor mij de beste horlogedeal maken die ik tot nu toe heb gehad.
Autosport
Ik ben een ontzettende autosportfan, wel relatief laat, namelijk pas rond mijn 20e toen ik mijn rijbewijs haalde raakte ik gefascineerd door alles wat met racen te maken heeft. Formule 1 uiteraard maar ook tourwagens en endurance racen met als jaarlijke hoogtepunt de 24 uur van Le Mans. Heuer was als horlogemerk altijd al sterk vertegenwoordigd in de racewereld, zeer betrouwbare uurwerken en een sportieve uitstraling. Toen Jack Heuer aan het roer kwam van het familiebedrijf raakte hij in contact met Enzo Ferrari en werd een van de hoofdsponsors van het team. Alle Formule 1 coureurs van Ferrari droegen een Heuer Carrera chronomatic met achterop hun naam en bloedgroep, cruciale informatie na een raceongeluk.
http://us.tagheuer.com/uploads/tageventpicture/1971.jpg
Ook Tag Heuer is nu nog steeds sterk verbonden aan de racewereld (o.a. als sponsor van McLaren).
Automatisch chronografen
Chronografen waren tot 1969 altijd handwinders, het maken van een automatisch chronograaf uurwerk werd tot die tijd gezien als een te complex geheel om in één uurwerk te combineren. Uiteindelijk werd het een race tussen Zenith, Seiko en een consortium van Buren-Hamilton, Breitling, Heuer en Dubois-Depraz. Wie dit precies heeft gewonnen blijft een onderwerp van discussie maar uiteindelijk was de Zenith El Primero het horloge dat zijn naam eraan verbond. Het door het consortium ontwikkelde Chronomatic uurwerk was echter veruit het grootste commerciële succes. Het chronomatic uurwerk is een aantal maal doorontwikkeld. Het caliber 11 was de start, daarna volgde de 11i die een aantal zwakheden corrigeerde, daarna volgde de 12 en uiteindelijk de 14.
Wat kenmerkend is aan de caliber 11/chronomatic is dat het uurwerk uitzonderlijk dik is, dit komt door het modulair ontwerp. Buren heeft bijvoorbeeld gezorgd voor het automaat gedeelte, het bekende micro-rotor uurwerk was een uitvinding van Buren om uurwerken extra plat te kunnen maken en dat maakte het bijzonder geschikt als basis. Daar bovenop ligt een chronograaf module van Dubois-Depraz (nog steeds hofleverancier van chronomodules voor allerlei merken). Omdat dit ruimte technisch natuurlijk nogal een uitdaging was (de El Primero is in één stuk gebouwd met een rotor bovenop maar is toch een stuk platter), is de kroon naar de andere zijde verplaatst wat deze horloges een unieke look geeft. Als je goed kijkt kun je ook zien dat de kroon lager in de kast steekt als de chrono knoppen.
Kennis
Wat voor mij horloges zo aantrekkelijk maakt is dat het techniek, kennis en geschiedenis op zo’n mooie manier bij elkaar brengt. Ik ben een soort spons voor kennis en daar ontbreekt het bij dit onderwerp niet aan. Ik heb in anderhalf jaar zo ontzettend veel geleerd dat is echt onvoorstelbaar. En wat blijkt, ik ben in staat om ook iets terug te geven. Ik maak met veel liefde hier mijn poetsbeurt- en service topics met de hoop ook anderen enthousiast te krijgen om zelf met uurwerkjes aan de gang te gaan. Toen afgelopen week @NielsV zijn nieuwe aanwinst liet zien heb ik hem meteen benaderd omdat ik enthousiast was over het horloge, we hebben elkaar een paar keer gebeld en uiteindelijk hebben we een afspraak gemaak. Als onderdeel van de deal heb ik Niels in één dag meegenomen in de basis van het servicen (demonteren, reinigen en assembleren/olieën en afregelen), en hopelijk op die manier weer iemand enthousiast gekregen voor dit mooie handwerk.
Nou goed, genoeg gepraat. Foto tijd!
Nog wat voor de schoonmaak foto’s
De originele maar optionele Gay Freres bracelet
Het glas heeft veel kleine krasjes maar gelukkig niet gebroken
De wijzerplaat heeft wat patina (al sluit ik vuil niet geheel uit) en de minutenwijzer heeft niet meer alle lume maar hij is nog wel helemaal origineel. Dit is een Heuer Carrera reference 1153S, met de eerste wijzerplaat en de tweede generatie wijzers, het is een eerste generatie calibre 11 en deze komt dus uit het jaar 1970.
Nu na een zeer uitvoerige schoonmaakbeurt.
Nu moet ik alleen nog iemand zoeken die het uurwerk een servicebeurt kan geven, want daar waag ik me nog niet aan…