De mooiste (semi)dressers per categorie

Reken ongeveer 300 voor een redelijke, 400 voor een goeie en 500 voor een top exemplaar afhankelijk van de deal die je vind kan het zelfs nog wat goedkoper. 1000 euro slaat nergens op. :upside_down_face: Is een 28.800 bph uurwerk.

2 likes

Dit is een goed startpunt als leesvoer nu. Dankjewel voor je info!

https://www.fratellowatches.com/king-seiko-5626-7000/

2 likes

Waar valt deze van mij in volgens jou? Zit wel een normale caseback op met geen gouden medallion maar gewoon KS…

De 7110 modellen (zonder medaillon en zonder maxi dial en case) zijn over het algemeen iets minder waard. Die van jou zou ik in de redelijk tot goed categorie scharen. Maar we gaan wat off-topic :grimacing:

1 like

Dat is zo :grimacing: …maar zat zelf ook die richting te denken wat jij zegt :+1::grinning:

1 like

Het is dezelfde als deze toch?

2 likes

Ja klopt…maar dit NA topic pas gezien na mijn aankoop :+1::sweat_smile:

wel net wat minder mooi :wink:

1 like

Ja toen ik die foto zag zat ik al gelijk te denken of ik een mooi bruin bandje heb :roll_eyes::yum:

1 like

Ik vind het begintopic behoorlijk saai consistent in stijl, eerlijk gezegd. Een dresser moet ingetogen zijn, maar conventioneel is voor mij niet per se noodzakelijk. Het mag best wel een horloge zijn dat bij een wat betere blik al onderwerp van het gesprek zou kunnen worden. Ingetogen anders…

Mijn lijstje:

Categorie 1.1: Tot 100 euro
Uitzondering op mijn regel, maar in deze prijsklasse neig ik naar een quartz.

Skagen heeft voor dat geld best wel wat fijne klokjes die subtiel zijn, ondanks een Milaneesje. Daarnaast zijn ze behoorlijk dun en dragen ze nóg dunner. Ziet er veel duurder uit dan het is.

Categorie 1.2: Tussen 101 en 500 euro
Max Bill! Ook nét even anders dan anders en bijzonder fraai. Voor 500 euro heb je de quartz, en met een beetje geluk en goedzoeken pak je ook nét een handopwinder. Enige nadeeltje daar aan is dat er niet alleen “junghans” maar ook “design” op de wijzerplaat staat. Wie dat verzonnen heeft… :frowning:

Categorie 1.3: Tussen 501 en 1000 euro
MeisterSinger Neo (Plus). De Neo is 36mm, voor mijn polsen veel te klein. De Plus is 40mm, dat past beter. Retail is ie €1190, maar wie een beetje goed zoekt vindt 'm ruim onder de 1000 euro - dat geldt overigens ook voor de 40mm No. 1. De 36mm is sowieso €995 (retail).

Categorie 2: Tussen 1000 en 2500 euro
Hier ga ik bijna met je mee: Nomos. Maar dan niet de Orion, maar de Tangente 38, inclusief saffierglas achterkantje:

Categorie 3: Tussen 2500 en 5000 euro
We blijven wat dichter bij huis. En - ik ga het doen - we gooien er gewoon een chronograaf in.
Er zijn maar weinig ontwerpen in de basis zo goed en zo rustig, dat ze daar mee weg komen:

Categorie 4: Tussen 5000 en 8000 euro
We gaan een klein stukkie naar het Noorden. Van der Gang Watches maakt ook ontwerpen die gewoon heerlijk smoelen en - ondanks wat meer complicaties - vrijwel nooit te druk zijn. Onder fraai driedelig zou ik denk ik kiezen voor de Classic GMT:

Oké, hij is met 41mm iets groter dan afgesproken, maar met 10.60mm dikte en relatief korte lugs valt het formaat denk ik best wel mee. Heb 'm nooit om gehad, maar ben wel een beetje verliefd :smiley:

Categorie 5: Tussen 8000 en 10000 euro
Moeilijk! Zo duur zoek ik eigenlijk nooit. Heb hier niet echt een fraaie “inschrijving”, maar zag laatst wel een paar fraaie Ulysse Nardin Classico’s voorbij komen. De blauwe zit er eigenlijk nèt onder (€7900), maar toch:

Categorie 6: Tussen 10000 en 15000 euro
Veel groter dan jij zou willen (42mm). Maar ik kies zonder enige twijfel deze:

Er zijn ook modellen die net boven de 15000 euro vallen. Schrijf me daar maar voor op in Categorie 7 - als ik ooit de Staatsloterij win (ok ok, eerst een lot kopen) ga ik naar de Nomos-site en ram ik op de bestelknop :slight_smile:

1 like

Leuk topic, maar dit is nog best een lastige keuze voor mij, merk ik…De smaak van @tompj en mij komt ook behoorlijk overeen volgens mij, maar ik kan mij niet beperken tot 1 per categorie, dus heb hier en daar een beetje valsgespeeld. Vergeef het mij!

Categorie 1: tot 1000 euro.

Heb de Max Bill nog nooit gehad, en zal hem ook niet kopen omdat ik simpelweg mooiere heb en hij bij mij niet gedragen zal worden, maar ik kan het design erg waarderen.

Categorie 2: 1000 tot 2500 euro.

Een ex van mij, maar wat een geweldig horloge was dat toch. Een dresser met net een vleugje extra door de speelse twist, en wat draagt hij heerlijk dun! Daarnaast heb ik Nomos als merk erg hoog staan, dus dat is voor mij een absolute plus.

Categorie 3: tussen 2500 en 5000 euro.

Volgens mij is deze net wel, of net niet te verkrijgen binnen het gestelde budget, maar ik plaats hem toch hier. Deze vind ik erg in balans, heeft een mooi uurwerk, en ook hier speelt het merk voor mij toch ook wel een rol (stiekem).

Categorie 4: tussen 5000 en 8000 euro.

Een klassieker met als twist de duoface. Makkelijk te verkrijgen binnen het budget, en wat een plaatje! Deze zal er bij mij ooit nog wel eens komen.

Categorie 5: tussen 8000 en 10.000 euro.

Hier begint de keuzestress! Ik heb ze allebei in de collectie, en heb ze ook op 1 plaatje weten te krijgen, dus het is oké… Toch?

De JLC is voor mij echt geweldig. Een mooie wijzerplaat en maanstand indicator, van een merk met veel historie op het gebied van ‘nettere’ horloges, voor een mijns inziens nette prijs. Met zwarte plaat overigens bijna net zo prachtig :wink:

De Glashütte Original is mijn nieuwste telg in de collectie, en is zeker het vermelden waard vanwege de asymmetrische indeling van de wijzerplaat, en het fantastische uurwerk. Voor dit topic eigenlijk te dik, maar ik vergeef het hem!

Categorie 6: tussen 10.000 en 15.000 euro.

Voor mijn nummer 1 ga ik mee met Tom, maar dan wel in rosegoud, alstublieft! Wat een parel is dit, zeg… Alles klopt voor mij gewoon. En de prijs is, hoewel het gek klinkt bij zulke bedragen, echt top voor wat je krijgt. Als ik mijn JLC of GO in de toekomst wil upgraden is dit voor mij de volgende stap.

Hoewel de Lange voor mij de absolute nummer 1 is in deze prijsklasse, is deze Moser ook het vermelden waard. Moser heeft de fumé plaat zo goed onder de knie, en de kast vormt prachtig mee met de pols. Helaas heb ik de variant met blauwe wijzerplaat nog niet langs zien komen voor een wat vriendelijkere prijs…

Categorie 7: 15.000 tot 25.000 euro

This or that? Ik zou hoogstwaarschijnlijk voor de Lange 1 gaan, maar de Journe heeft voor mij ook iets magisch. Een hele lastige keuze. Verdere superlatieven over de horloges zijn overbodig denk ik, de foto’s spreken voor zich.

5 likes

Ik heb nog een bruine suede, nieuw…

1 like

Ah… mooi…:+1: Zie PB :+1:

1 like

Tot duizend euro… Da’s wel heel, heel erg breed. Ik zie dat je wat tijd wilt verspillen, want da’s een discussie waard.

0-400
Ik zou zeggen dat er hele ritsen Seikootjes zijn tot 400 Euro die die titel kunnen claimen.
In deze categorie van semi-dressers heb ik al wat ik het coolst vind, anders zou ik wat anders hebben. De SARBs. Voor onder de 500 Euro ga ik geen bigger bang for buck vinden.

400-1000
Als we dan hier aankomen is er heel erg veel moois. Ik vind mijn eigen keuzes eigenlijk gewoon lekker. Qua semi-dresser was dit mijn eerste keuze na de SARB033, en ook het eerste dress horloge waar ik zo’n 700 Euro uitgaf. Ik heb ook een Archimede, maar ofschoon ik 'm zelf cool vind zou ik 'm hier niet voorstellen.

Maar als we het dan toch over Hamilton hebben, die Jazzmaster die je noemt is fantastisch, maar honorable mentions moeten toch uitgaan naar deze horloges:

SDGM003

Intramatic 38.

1000-2500
Weer zo’n donders brede categorie. Ik blijf bij m’n eigen keuze. Misschien te groot en hoog voor velen, maar ik geloof dat het Roger Smith was die zei dat horloges toch een zekere diepte moeten hebben.

M’n Nomos valt ook net binnen deze categorie, althans na korting. :slight_smile:

Daar heb ik lang rondgeneusd, en ik kwam gewoon hier op uit.

De categorieën die ik zelf niet kan of wil betalen zijn voor mij leuker, want dan kan ik buiten m’n oevers treden.

Helaas zijn de Praeludiums van Staudt niet duur genoeg om hier genoemd te worden. :slight_smile:

Ik kies iets sportiefs, al weet ik dat ik andere keuzes heb. Het zal sowieso een JLC zijn.

De enige concurrentie is een SBGA279 spring drive, ook wat sportiever.

Rare categorie, sla ik over, zou anders ook een JLC worden, saai.

SBGX330. Hands down.

SBGX329 zou een aardige zijn, maar ik had de geelgouden al uitgezocht. Toch vind ik deze mooier dan mijn tweede keuze.

De PP 5227G

5227G_001_8@2x

Mijn idee is dat je de belangrijkste categorie gemist hebt. De categorie van 35000 Euro

10 likes

Fantastisch ding! Echt heel cool.

1 like

Thanks…ik ben er heel benieuwd naar…zeker die wijzerplaat :blush:

Timex gaat meer met automaten ook doen…deze is 40mm en ook leuk… gewoon cool als ze de richting van mechanisch weer opgaan…

2 likes

Chique dressers met karakter zijn er vintage gewoon voor betere prijzen. Denk aan de Omega Constellations en UG polerouters, maar in de klasse 2K-4K ook heel veel IWC:

Tot 10K vind ik de JLC en Zenith van TS de beste opties

Daarboven is eigenlijk maar één optie in mijn ogen en dat is de Moser:

Mocht je dan toch voor die ultra-dunne Lange en Sohne gaan. Dan toch de Saxonia ipv die witte:

8 likes

Smaken verschillen…en soms ook niet. Allemaal hele mooi keuzes wat mij betreft. Wat een prachthorloges, stuk voor stuk.

Alweer mooie toppers allemaal! Gaaf hoor. En de Credor…verdient inderdaad zijn eigen categorie.

2 likes

Moser en Cie was ik wel vergeten. Ik had laatst nog een discussie met m’n neef over hoe rete, retecool dat merk is, en ik noem het niet eens. Nondeju. Dat concurreert met de credor, eerlijk gezegd.

@rorymoer… je hebt helemaal gelijk. Moser en Cie. die je laat zien is erg mooi, maar die Apple Watch is ook fantastisch.

Maar ook de Max Bill en Form A zijn tof, die @JTrapman noemde. De Form A, daar zit ik al erg lang naar te loeren.

Er zijn zoveel toffe dingen. Meer dan ik kan betalen.

3 likes