Casio A168 vs Casio A158 (vs Chinese hommage)

Paar weken geleden een Casio A168 en kort daarna ook een A158 gekocht. Hierbij een korte vergelijking tussen de twee modellen, met de voor- en nadelen.

Eerst wat foto’s:

Zoals op de foto’s te zien is, is de A168 (zwart/blauwe display) wat groter dan de A158 (goudkleurig display) en hierdoor ook wat beter geschikt voor mensen met een grotere pols.
Beide horloges zijn erg licht (42/44 gram). De band is vrij dun, maar ziet er solide uit. De band is netjes afgewerkt aan de zichtbare kant, maar de binnenkant niet.
De kast van beide horloges is (helaas) van kunststof en vrij gevoelig voor kleine krasjes (had ik na 2 dagen al).
De banden van de horloges zijn verschillend: de A168 heeft kleinere schakels en is hierdoor in kleinere stapjes te verstellen. De A158 krijg ik helaas niet lekker ingesteld: of iets te klein, of net iets te groot.

De A168 heeft verlichting, welke achter het display zit en verlicht het hele display egaal in een blauwe kleur.Het nadeel van deze verlichting achter het scherm, is dat er een soort ruis op het display zit. Het display van de A158 is een stuk helderder/scherper. Bij de A158 zit een ledje (groene verlichting) aan de linkerkant van het lcd scherm. Deze verlicht duidelijk minder goed: de minuten en seconden zijn nauwelijks verlicht en hierdoor slecht leesbaar.

Verder zijn de functies gelijk. Na een week tijd liep de A158 3 seconden voor op de A168.
Ook de prijzen van de horloges zijn vrijwel gelijk (rond de 25-35 euro), evenals de verpakking. Enige verschil is dat bij de A168 een boekje zit en bij de A158 zit een groot vel dat je uit moet vouwen.

Hopelijk hebben de mensen die op zoek zijn naar een dergelijk horloge hier iets aan. :smile:

Ook heb ik nog een Chinese hommage gekocht (zie: NA: horloge voor de prijs van een saucijzenbroodje). De afwerking hiervan is uiteraard beduidend minder (scherpe randen aan de band en de knopjes zijn een stuk minder prettig in gebruik), de functionaliteit is verder hetzelfde en het lampje werkt even goed/slecht als de Casio A158. Wel liep deze na een week 75 seconden achter, dus ook het uurwerk is minder nauwkeurig. Horloge is goed bestand tegen schokken en ook tegen vochtige ruimtes (bijvoorbeeld als klokje voor in de douche ;)). Er zit echter geen rubberen ring ter afdichting in het horloge, dus denk dat het minder goed tegen water kan dan de Casio’s. Voor de prijs al met al best indrukwekkend, maar uiteraard inferieur aan de Casio’s.

3 op een rij:

3 likes

Blijf het leuke klokjes vinden, echte klassiekers. Bij mij valt binnenkort een A163 in de bus.

1 like

Ze doen het ook prima op 18mm Nato bandjes

Nato banden vind ik persoonlijk niet mooi. En leer lijkt me niet passen, dus ik laat het maar zo. Nog even getwijfeld over de F91w, de klassieker met rubberen band, maar stalen band lijkt me duurzamer.
Zie trouwens dat enkele foto’s zijn verdwenen, dus hierbij alsnog:
Verpakking Casio’s en hommage:

3 op een rij:

Overigens jammer dat ze die oude modellen niet in dezelfde kwaliteit
en WR uitbrengen desnoods met betere backlight e.d.
ik verwacht er zeker een markt voor,
hoewel deze “hommages” voor een paar tientjes mogelijk ook wel publiek trekken.

1 like