Ik heb zo’n beginnersset gekocht met allerlei tools, met name om de kast te openen. Handig is een houder om de kast mee vast te houden als je flink kracht moet zetten om de kast open te draaien. Verder natuurlijk kleine schroevendraaiers en pincet. Ik snap nu wel waarom horlogemakers een loepbril gebruiken.
En verder gewoon heel voorzichtig en geduldig te werk gaan, dat is misschien wel het belangrijkste.
Goed nieuws! Het vergemakkelijkt een eventuele aanschaf van een kinetic.
Je moet wel zorgen dat de cel opgeladen blijft. Wanneer je hem een tijd ongeladen laat liggen is het weer einde oefening. Ik had een nieuwe 5M62 ingebouwd in een kinetic en een tijd niet gedragen. Hierna deed de cel ook niks meer.
Er komen overigens regelmatig nieuwe cellen uit voor dit uurwerkje. Je moet wel zorgen dat je de laatste hebt. Inmiddels heb ik een Seiko lader en speelt dit probleem niet meer.
Mag ik vragen waar je de Seikolader hebt gekocht?
Van een bevriende horlogemaker die er twee had
Dan moet ik verder zoeken , bedankt voor je snelle reactie.
Een paar jaar geleden heb ik mijn Kinetic uit 1996 maar voorzien van een gewone batterij omdat ik die falende capacitors helemaal zat was, ondanks 24/7 dragen.
De rotor & versnellingsbak eruit gesloopt zodat de gewone batterij niet kan gaan lekken door laden en heeft net 2,5 jaar gelopen.
Is wel een vervelend klusje, zo’n gewone batterij monteren.
Ziehier:
Werkt prima.
Ok, bedankt voor de tip.
En hier nog wat info:
Probeer Rob van Monsterwatches. Daar heb ik mijn exemplaar vandaan.
Heb ook de Condensator zelf vervangen,en een oplader zelf gemaakt,vond een oude draaiende zwaailamp,en heb hier een draaiende oplader van gemaakt,(kan tot 12 volt)maar met een regelbare voeding staat hij nu op 4,5-5,volt rustig te draaien,en dat zorgt er voor dat hij is volgeladen,testen met de knop op het horloge.
werkt prima.dus een aanrader,als je dit zelf kunt
maken.
Ik vraag mij nu ineens af, zou zo’n draadloze telefoonlader ook kunnen werken om je kinetic bij te laden?
Ik denk dat dat ook af zal hangen van welk soort lader.
Ik had ooit eens een oude ali express en dat was niet meer dan een spoel en die stond altijd aan.
Bij de nieuwere modellen registreerd de lader ook welke telefoon je er op legt voor eventuele vormen van snelladen. Ik kan mij zo voorstellen dat die helemaal niks doen tot je er een telefoon of smartwatch op legt.
Net even een experimentje met een lader van een samsung s3 smartwatch (dus een oud model). En die werkt.
Het expiriment met de lader is gestaakt.
Kennelijk zit hier ook een verbinding tussen lader en smartwatch is.
Als ik het horloge op de lader leg dan gaat het lampje op de lader knipperen en begint de secondenwijzer te lopen (horloge was voledig leeg). Dit gaat zo’n half uur goed. En dan stopt het ledje met knipperen, en even later stopt ook de secondenwijzer weer.
Kennelijk signaleert de lader dat je iets op de lader legt. Probeert vervolgens te laden en iets van een koppeling tot stand te brengen denk ik zo. Lukt die koppeling niet dan stopt ook het laden.
Als ik mijn smartwatch er op leg dan geeft de lader op een gegeven moment ook aan dat het horloge vol zit. Er wordt dus een terugkoppeling gegeven naar de lader over de status van de accu in het horloge.
Wel jammer. Wat dit zou veel makkelijker zijn dan mijn philips theelichtjes houder.
Bedankt voor het testen!
Geen probleem
Ik werd ook op het idee gebracht door jouw vraag.
Eerder heb ik al eens zo’n tandenborstel lader geprobeerd, werkte niet.
Toen heb ik een philips theelichtjes lader gekocht, 5 euro van mp. Die werkt.
Maar ik had mijn smartwatch lader nog nooit geprobeerd.
Zijn er verschillende capacitors? (Geen idee hoe je dat in meervoud schrijft, sorry). Of zijn ze voor alle kinetic’s gelijk?
Panasonic MT920 kun je gebruiken voor de meeste Seiko Kinetics.
Alleen het aansluiting clipje verschilt bij de Kinetic types. Deze kun je met gemak van de oude los snijden en opnieuw gebruiken op een capacitor waar deze nog niet opzit. Scheelt je gauw 20 euro voor eentje waar het er op is gezet…
Precies en in mijn geval ging de gangreserve van de Seiko kinetica duiker van 3 dagen (standaard) naar 6 maanden.