Advies voor gouden Chrono jaren 40 - 50

Ik ben steeds meer gecharmeerd van een vintage gouden chrono, zoals bv een Titus (poor mans watch), maar ben er nog niet goed in thuis.

Ik heb Titus gezien, vind ik mooi maar sommigen zijn wel erg fragiel, gouden buitenschaal en stalen binnenschaal ter versterking en holle lugs. Dat is mij wat te kwetsbaar

Ook moet het een uurwerk zijn dat nog steeds makkelijk te servicen is.

Op Amerikaanse fora had ik gelezen dat dit soort horloges een ‘going’ hebben van € 400 - 550

Zou graag van jullie expertise & ervaring feedback willen ontvangen

Genesis

1 like

Een 18kt Titus of dergelijke met geen massieve gouden kast gaat idd een 500 tot 900 euro kosten, een massieve volgouden chrono mag je zeker het dubbele tot driedubbele voor rekenen me dunkt.

3 likes

Ik bezit een volgouden 18KT Titus. Over het algemeen een zeer goed horloge, alleen inderdaad kwetsbaar voor deukjes in de lugs en achterdeksel. Mijne is gelukkig nog in zeer goede staat, maar er dwalen veel exemplaren rond met de eerder genoemde schades. Goed zoeken voor een net exemplaar loont.

Het is inderdaad geen horloge om dagelijks te dragen, of bijvoorbeeld mee te klussen, maar over het algemeen zeer leuk draagbaar. Ik draag hem naar etentjes, op een zonnige zaterdag, of incidenteel naar mijn werk.

Als je voor een meer-solide/stevig volgouden chrono wilt gaan, gaan de prijzen vanaf 1500- 2000 euro. (Zenith bijvoorbeeld).

Ik heb hier ergens als eens een gids over geschreven.

Ik copypaste het relevante stukje voor je;

Foto’s zijn wel kaput zie ik. Komt uit mijn :

Zoals je leest zijn er naar mijn inziens 3 grote categorieën gouden chronografen.
Chrono Suisse types (holle lugs, dubbele kast met meesing binnenring etc.), Budget chronografen (A-merken die dezelfde chrono suisse kasten gebruikten maar met een beter afgewerkt mouvement), echte volgouden kasten.

Ik heb nog wel een enigzins betaalbare volgouden chronograaf van Baume en Mercier als voorbeeld. (Moet geserviced worden voor ik hem zou verkopen) heeft een oerdegelijke Landeron 48 en een volgouden kast met enkel deksel en binnenste gravures maar is qua kastkwaliteit wel niet gelijk aan een Zenith of een van mijn andere voorbeelden.

Dit is naar mijn inziens een mooi compromis tussen de A-merken volgouden chronos met Valjoux22/Venus175/… en de ‘budget chronos’ .

Denk aan iets als dit eerder aan een 1200EU (wat mij vrij redelijk lijkt, @septentrio verbeter me gerust als ik de bal mis sla :wink: )

PS; Waardeloze foto’s hier net even geschoten tussen de wolken door.

2 likes

Jongens bedankt voor de informatie!:grinning:

Genesis

1 like

Lijkt me best redelijk ja, wel wat afhankelijk van diameter. Cool ding.

Niet zo groot, 35 mm denk ik. Gezien dat deze nog in een doosje in de kluis lag en eerlijk gezegd rats vergeten dak die nog had :stuck_out_tongue: Eens op service sturen

@genesis wilt trouwens niet zeggen dat je in die holle lug dingen geen toffe horloges hebt.


Met valjoux 7733 maar wel inderdaad niet voor dagelijks te dragen. Deuken al als er een vlieg op landt.

(louter voorbeeld al lang niet meer in mijn bezit en geen verkapte verkooppost hooggeëerde moderatoren met een itchy trigger finger :wink: )

3 likes

Ja heb ik wel eerder, prachtig zelfs! Maar ik zou enorm balen als ik er 1 aanschaf die netjes is en de deukjes komen zeer snel in de kast en lugs (ben altijd zeer voorzichtig met mijn horloges) en dat het uurwerk problemen zou kunnen geven, omdat die niet makkleijk te servicen zou zijn, qua onderdelen en kennis bij horlogemakers

Had op dit forum bijna een Titus gekocht maar door een onverwachte dure autoreperatie ging dat niet door.

Mijn voorkeur zou nu uitgaan na een niet ‘premium’ merk, maar wel de kwaliteit daarvan en en een volgouden kast of in ieder geval een degelijke gouden kast, uiteraard chronograph

Genesis

1 like

Als die Baume van hierboven interessant lijkt voor je moet je me maar PMen, stuur hem volgende week op voor een service.

1 like

Als het moment daar is en het zou mijn keuze zijn,zal ik je PM’en

Genesis

1 like

Oude gouden chrono’s zijn leuk. Heb deze 18k rosé gouden nog liggen:

Moet ik nog eens laten servicen. Loopt, maar niet meer helemaal nauwgezet.

4 likes

Mooi!

Genesis

Gallet based met vroege VJ22 aan de brugvorm te zien. Tof

Yep, Valjoux 22.

Zijn holle kasten trouwens… weinig gewicht qua goud… Heb ooit een 18k titus gehad , Leuk merk ,leuke historie , geloof dat t in China zit gevestigd tegenwoordig…?

Ik vindt deze uurwerken zo ontzettend mooi. Dan mogen de quartz horloges wel accurater zijn maar hier gaat het bij horloges toch om.

Ik heb zelf een chronograph suisse met idd een holle kast maar draag deze al jaren zeer geregeld en als je een beetje voorzichtig bent valt het met de deukjes wel mee.

1 like

Ik heb een 18K Tissot met een Lemania 15TL kaliber. Kast is ook vrij dun dus ook wel wat kleine deukjes hier en daar.
Massief gouden Tissot’s zijn overigens vrij schaars.

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/e/b/0/eb0af581a8947e426a93d616238ce502cf14276f.jpg

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/2/d/3/2d362e45f4a23802b0ca99f092fb696455283111.JPG

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/9/6/2/9628d54c5eeb6821da4302ceb4a836878ddf6582.jpg

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/6/5/0/650e3d6127106575fccc54e78797654e619d9309.JPG

7 likes

Mooi, mooi, mooi!:grinning:

Genesis

1 like