Advies duiker gevraagd

Ja, zij het in de etalage.

Mika

1 like

Ik ook niet, dat schept een band.

Aangezien ik het een lelijke stijl vind om steeds maar “ik vind” te tikken zal wat nu volgt ongezouten en categorisch overkomen, maar het is uiteraard slechts een mening, zij het goed onderbouwd.

OP vraagt om advies, omdat hij een Duiker wil hebben. Welnu, de Rolex ruimt direct het veld. Het mag dan best een plezant horloge zijn, maar is pertinent geen duiker. Duikers hebben geen GMT functie en al helemaal geen 24-uurs bezel. Oh, en die datumloep weer natuurlijk. Pfff.

Dan is daar Omega, uweetwel, de marketing machine uit Zwitserland. Deze mensen melken al jaar na jaar een figurantenrol in dezelfde films en ruimtereisjes uit dat het een lieve lust is. Alles waar een bezel op zit en Omega op staat valt af als zijnde een hopeloos cliché. Van Omega willen we een Railmaster of een bezel-loze Seamaster Aqua Terra in de 38.5mm variant.

De getoonde PO is ook nog eens te blingy en druk, is aan de dikke kant (zelfs de 39mm versie is 14.2mm dik) en zit natuurlijk met die enorme lelijke helium-puist op 11 uur. Het is dan wel een duiker, maar ja…

Dan de Tudor. Da’s de enige die het bij een tool-uiterlijk houdt. De OP vraagt of we de oude of de nieuwe moeten doen, wat moeilijk is. Natuurlijk is een goed, vertrouwd ETA uurwerk preferent omdat een toolwatch het gewoon moet doen, en een manufactuur uurwerk verspilde moeite is die je nooit gaat zien. Bovendien moeilijker te servicen bij iedere klokkenmaker om de hoek als je toch je rubbertjes vervangt.

Probleem is wel dat die enorme lap tekst op de oude wel erg slecht en lelijk is. Het is net alsof ze oorlog en vrede op dat ding kwijt wilden. Dus qua stijl is de nieuwe de betere keuze. Dit geeft ons een dilemma wat overkomelijk is.

Evengoed, als het echt op mijn mening aankomt, en OP wil een duiker die doelbewust is zonder rare overbodige trammelant, stylistisch in orde en met klassiek ETA werkje, dan zeg ik dat er natuurlijk maar een alternatief is:

Oude logo, kromme tekst, goede kleurstelling, mooi rood ringetje om de kroon, met 41mm een beschaafde maat, en zoals hier afgebeeld op leder is ie gewoon zoals het heurt. Het ontwerp van zowel de Pelagos als de BB Heritage is origineel te noemen, dus dat is ook OK. Om Hodinkee te citeren:

While there is nothing gaudy or grandstanding about the watch, it’s not a shrinking violet either.

5 likes

Voor mij de Tudor of de 8900.

Alternatief:

2 likes

Tudor Black Bay met steel bezel en inhouse uurwerk ( MT5612 & COSC ) en datum !

Dit ; https://www.tudorwatch.com/watches/new-black-bay-steel/m79730-0001

Zo ; http://www.chrono24.com/tudor/heritage-black-bay-steel-ref-79730--id6037232.htm

1 like

Ah, dat is heldere taal.

Veel ben ik met je eens (Polar is geen duiker, PO is te dik, Tudor heeft originele ontwerpen). Echt gaaf vind ik de zwarte bezel en wijzerplaat van de Black Bay en dan in de ETA versie (want duidelijk dunner).

Wat ik niet zo begrijp is je nadruk op het “tool” verhaal; echte duikers gebruiken wel andere tools denk ik. Dit gaat om emotie, design… (en status, bij anderen :wink:).

Het afzetten tegen de marketing en klassiekers van Omega begrijp ik ook niet. Een algehele hekel aan marktleiders wellicht? Heb je al eens (een dag of langer) een Speedmaster professional gedragen? Klassiekers zijn vaak niet voor niets klassiekers…

3 likes

Ja. Vier jaar lang, zelfs. Twee keer stuk geweest in die tijd. Schandalig dure reparaties, wat ze daar voor vragen. Pffff.

Hij ligt waarschijnlijk op de Abu Dis waste disposal site in het bezette gebied. Met m’n naam in het achterdeksel gegraveerd. En de doos. :slight_smile:

4 likes

Mooi verhaal, Dank daarvoor!

Die Tudor heb ik ook gehad, maar kon niet wennen aan de goudkleurige randjes en de smiley. De band en het rood zijn schitterend!

Geen probleem, ik ben altijd bang dat men er te zwaar aan tilt, maar mooi dat dat niet gebeurd. :slight_smile:

Als je de Smiley niet kan hebben, dan zou ik de door jou getoonde nieuwe Pelagos oppikken. Ik had mij hardstikke vergist, trouwens! Ik leefde kort in de veronderstelling dat dit de nieuwe was:

En dit de oude:

Maar het blijkt omgekeerd te zijn. Excuses, ik heb die Pelagos nooit in handen gehad, alleen de BB maar, en dan de PO en Pepsi GMT M II.

Maar aangezien je de ETA versie voor minder dan 3000 nieuw kunt scoren uit Duitsland, er een makkelijker ETAtje in zit, en als klap op de vuurpijl er ook nog minder en mooiere tekst op de dial staat, is er van een dilemma geen sprake meer: Gewoon de oude ETA Pelagos kopen.

Sorry. Het is ook verwarrend, met al die modellen.

1 like

Voor mij zou het ook zeker de ETA Pelagos zijn :+1:

1 like

Interessant topic! Zelf ben ik ook op zoek naar een sports watch en helpt dit mij weer mijn gedachten te ordenen, waarvoor dank!

Ik focus even op de bracelet. De Pelagos heeft een micro adjustable bracelet (a la Rolex’ Glidelock) die erg goed schijnt te werken. Dat heeft de rest niet. De PO wel heeft een dive extension maar die is voor een warme zomerdag minder geschikt. De Polar heeft een fijnafstelling in de clasp die je met een tooltje kan verstellen. De BB heeft ook iets dergelijks. Voor mij zou dit gewicht in de schaal leggen; niets zo irritant als een briljant horloge met een band die net niet lekker zit.

De Pelagos met nieuw uurwerk heeft overigens een PR van 70 uur. Ook dat lijkt me erg handig.

Verder zijn het wel heel verschillende horloges: zwart vs wit, GMT vs niet, 42 vs 39.5 mm, knobbel op 11 vs gewoon mooi rond - je ziet hoe neutraal ik erin zit - clean vs gedecoreerd. Waar twijfel je precies over? Wat zoek je?

1 like

Case closed :grin:

3 likes

En hoe ziet je collectie er verder uit @RobinH?

De band is zeker van belang. Voor mij geldt echter dat ik het een meerwaarde vind als ik rubber kan dragen, en als er mooie after market banden zijn. Voor de Planet Ocean geldt dit zeker. Die banden vind ik zeer comfortabel.

De band van de Tudor is volgens mij niet micro te verstellen maar heeft een of andere veersysteem. Omega heeft ook een systeem ontwikkeld in de sluiting, maar ik weet niet of de 39,5 mm deze heeft.

Gezien alle bovenstaande reacties lijkt het redelijk verdeeld te zijn in Tudor, Rolex en Omega kampen. Er lijkt een voorkeur te zijn voor
Rolex
Tudor
Omega

Ik ben er zelf nog niet over uit omdat alle afzonderlijke horloges geweldig zijn…

Ik heb een subc date en een Oris 65 42mm blauw en een Seiko Cocktail.
Dus op basis hiervan zou de Polar een beste afwisseling betekenen, echter dan heb ik twee Rolexen en geen Omega/Tudor.
Ik vind het wel leuk om verschillende merken te hebben.

Wel grappig dat zoveel mensen de eta versie prefereren. Ikzelf zou het juist iets vinden toevoegen om een in-house uurwerk te hebben. Puur gevoelsmatig hoor, maar daar kopen we die krengen ook voor.

1 like

Sorry dat ik er nog even op inhaak, maar ik zat tussen oude foto’s te grasduinen en verhip…

M’n Speedy:

Een duiker zonder doorzichtige caseback is een toolwatch waar de eigenaar nooit het uurwerk van gaat zien. Het zal dan ook een puur psychologische vraag zijn, maar voor de functie is het absoluut irrelevant, terwijl die in-house dingen plotseling wel 1000 Eetjes duurder zijn op Chrono24.

Sorry, maar dan wist ik het wel, zeker aangezien de ETA wijzerplaat mooier is. Wat is dat toch bij Rolex duikers, al die tekst?

1 like

Het is gepresenteerd als een in-house uurwerk, maar voor zover ik begreep is het uurwerk een samenwerking tussen Breitling en Tudor. Het is nog steeds een uurwerk waar zij aan hebben gewerkt.

Tudor black bay met in house movement?
Rolex explorer II is toch geen echte duiker? ‘Slechts 100 meter’ water resistant.

1 like

Functioneel gezien vind ik een verdubbeling van de gangreserve en COSC certificatie wel degelijk iets toevoegen, of ik het uurwerk nu kan zien of niet.

Maar dat zouden voor mij ook geen beslissende argumenten zijn hoor. Het is inderdaad vooral psychologisch. En dat was ook mijn punt: de gehele aanschaf is psychologisch…niemand heeft een Tudor Pelagos nodig :wink:

3 likes